Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: minder snijbloemen verkocht rond Allerheiligen

FloraHolland is de week voorafgaand aan Allerheiligen op studiereis geweest in Noordwest-Frankrijk en Parijs en heeft daar interviews gehad met groothandels, tuincentra en bloemisten.

In Frankrijk is 'Toussaint' oftewel Allerheiligen het moment waarop alle overledenen worden herdacht. Een vijfde deel van de uitgaven aan planten per jaar door consumenten in Frankrijk vindt plaats rondom deze dag.

Uit interviews die FloraHolland heeft gehad met de verkoopdirecteuren en medewerkers, blijkt dat:
  • Een bezoek aan het kerkhof in de eerste plaats een activiteit is die vooral speelt in de provincie
  • In 2015 de aankoop van (vooral) snijbloemen voor deze gelegenheid onder druk staat. Consumenten die naar het kerkhof gaan, kopen volgens hen in de meeste gevallen een potplant in plaats van snijbloemen.
  • Consumenten volgens de groothandelaren en detaillisten het kerkhof steeds minder bezoeken, en dat zij ook minder aan een plantje besteden.
  • Vooral de concurrentie van de grote supermarkten door de groothandelaren en bloemisten wordt gevoeld: "Warenhuizen bieden bolchrysanten aan voor een prijs die overeenkomt met onze inkoopprijs bij de groothandel". Dit is een van de veelgehoorde klachten bij de bloemist.
Ontwikkeling 2014 zet door
In 2014 lieten de cijfers al een afname van de aankopen van planten voor deze gelegenheid zien, zowel in waarde als in volume. De retailsector was hierbij voor de Franse consument het belangrijkste aankoopkanaal.

In opdracht van Agrimer (verbonden aan het Franse Ministerie van Landbouw) heeft Credoc onderzoek gedaan naar aankopen van sierplanten ter gelegenheid van Allerheiligen. Onderzoek van Credoc toont aan dat:

  • 39% van de Fransen een tot drie keer per jaar naar de begraafplaats gaat4
  • 41% gaat er vaker heen
  • 21% doet dit nooit
Het onderzoek van Credoc bevestigt de voorkeur voor potplanten.

In 2014 vertegenwoordigden potplanten 96% van het verkochte volume, waarvan 67% op het conto kwam van de chrysanten. In waarde uitgedrukt ging het eveneens in 92% om potplanten. Ook in dit geval vertegenwoordigden chrysanten 67% van de uitgaven. 91% van de chrysanten die bestemd waren voor het bezoek aan de begraafplaats werden in oktober en november gekocht (goed voor 92% van de uitgaven).

Minder aankopen Allerheiligen door crematies
Naast de economische omstandigheden, is een toename van crematies een van de belangrijke structurele ontwikkelingen die van invloed zijn op de markt van sierteeltaankopen rond deze feestdagen.

In 33% van de sterfgevallen in 2013 werd gekozen voor crematie vergeleken met 21% in 2003. De voornaamste reden om geen bezoek te brengen aan het kerkhof is echter de grote reisafstand. Online onderhoudsservicediensten spelen handig in op deze ontwikkelingen. 13% Van de respondenten geeft aan van een dergelijke dienst gebruik te willen maken.

Bron:FloraHolland
Publicatiedatum: