Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marien Kuijntjes, Van Helvoort Chrysanten;

"Green Trick is bloem met hoog aaibaarheidsgehalte"

Tholen - Bij Van Helvoort Chrysanten staat sinds begin dit jaar 2,5 ha Green Trick onder belichting. Omdat het een totaal andere bloem is dan de chrysant – een zomerbloeier, qua teelt nauwelijks te vergelijken en een jaarrond productie is nog echt pionieren – is dit een avontuurlijke onderneming. Ook wordt de Green Trick nergens anders op vergelijkbare schaal en in vergelijkbare aantallen – 20 tot 30 duizend per dag is normaal (!) – gekweekt. In de markt is dit dan ook niet onopgemerkt gebleven. Marien Kuijntjes werkt op het bedrijf en vertelt over de recente ontwikkelingen.


Marien Kuijntjes, hier gefotografeerd op de FHTF

Bloem met aaibaarheidsgehalte
“De voornaamste reden met de Green Trick aan de slag te gaan zit hem in het uiterlijk. Het is een schitterend mooi product. Iedereen moet er ook altijd even aanzitten, het heeft iets liefs en zachts. Een bepaalde aaibaarheid, zeggen wij hier. Maar tot voor kort was het zo speciaal, dat het eigenlijk alleen in exclusieve boeketten verwerkt werd. De tweede reden is dan ook dat wij dit product groter willen maken en dat het aldus voor meer consumenten beschikbaar zal zijn. Een derde reden is dat wij ons hiermee onderscheiden en wij er alle vertrouwen in hebben dat wij over voldoende kennis en kunde beschikken dit tot een succes te maken.”


Het gewas in de kas

De markt is klein en exclusief, maar links en rechts zie je de belangstelling toenemen. Het areaal is in de laatste paar jaar verdubbeld, van zo’n 4 naar 8 ha. Er zijn tussen de 10 en 15 kwekers die de bloem kweken. Marien: “De meesten hebben misschien een meter of 1000 staan, of misschien een rijtje meer, maar daar blijft het bij. De verklaring daarvoor is vooral een economische. Stekjes zijn duur, de teelt is lang en arbeidsintensief en bovendien: een hele investering. Dit is niet iets dat je zomaar even uitprobeert; je moet er echt van overtuigd zijn. De Green Trick is een vaste plant, staat anderhalf tot twee jaar en omdat tot nog toe niemand zich op een dergelijke schaal aan deze teelt gewaagd heeft, is de kans onverwachts ergens tegenaan te lopen groot. Zeker in het begin gebeurde dat dan ook geregeld”, aldus Marien. “Elke dag leren wij weer bij. Dat is ook een van de dingen die dit zo mooi maakt: een nieuw pad bewandelen, pionieren, iets nieuws doen.”

Lampen aan, ramen open
De Green Trick is eigenlijk een zomerbloem en komt ook als zodanig voor de klok. Toch is die categorisering niet helemaal juist. De teelt is, zoals gezegd, langzaam en intensief. “Wij hebben al vaak onze inschattingen qua tijd en planning moeten bijstellen. Meestal betekende dat: het duurt allemaal wat langer. Daarnaast is chrysanten een warme teelt en heeft de Green Trick veel minder behoefte aan hoge temperaturen. De ramen staan dan ook vaak open, zelfs als het fris is buiten. Tegelijkertijd heeft de Green Trick weer wel veel behoefte aan licht, omdat het zonder niet mogelijk is die mooie bolvorm te krijgen. In de winter wordt het wat al te fris en gaat de teelt trager; in de zomer is het noodzakelijk voortdurend veel te luchten. Lampen aan en ramen open dus.”

Arbeidsintensief is het ook. Er moet 4 tot 5 keer doorheen gesneden wordt, en na verloop van tijd levert de plant geen mooie takken meer op en moet alles tot 10 cm boven de grond gesnoeid worden. Vervolgens wordt er opgeruimd en vindt het proces weer van vooraf aan plaats. Dit cirkeltje herhaalt zich 3-, misschien 4 keer. Anderhalf tot twee jaar later is de plant op en is het tijd voor nieuwe stekjes.



Prijs
“Wij krijgen veel positieve en nieuwsgierige reacties, maar ook wel eens het verwijt: “jullie maken het te groot, zo help je de markt nog om zeep!”. Maar dat is niet terecht”, aldus Marien. “Wij willen het product voor een zo breed mogelijk publiek brengen. Dat dit iets met de klokprijs doet, is te begrijpen, en inderdaad is de middenprijs wat naar beneden gegaan. Maar het is een kwestie van vraag en aanbod: meer vraag zal, vermoeden wij, de prijs weer opstuwen. Daarnaast proberen wij zoveel mogelijk de afzet via vaste lijntjes te regelen. Tot slot zien wij natuurlijk kansen en hopen met dit nieuwe product onze positie in de markt te verstevigen.”

Voor meer informatie:
Van Helvoort Chrysanten
Marien Kuijntjes
Molenkampsweg 15b
5306VN Brakel
T: 0418677155
M: +31646352710
E: marien@vanhelvoortchrysanten.nl
www.vanhelvoortchrysanten.nl