Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
5 jaar Veiling Rhein-Maas

"De markt bepaalt de prijzen, niet Veiling Rhein-Maas"

Op 29 november 2010 liepen in Herongen de veilingklokken voor de eerste keer onder de naam Veiling Rhein-Maas. Ruud Knorr (directeur Veiling Rhein-Maas), Werner Schnitzler (Schnitzler's Blumen, woordvoerder koperscommissie) en Jos Koper (Koper Bolbloemen BV, plaatsvervangend voorzitter klankbordgroep aanvoerders) spreken over het jubileum. Zij kijken terug, maar vooral vooruit om de marktplaats Veiling Rhein-Maas en de locatie nog aantrekkelijker te maken. Iris Jachertz (Haymarket Media) leidde het gesprek.



Wat waren uw bijzondere momenten bij Veiling Rhein-Maas?
Schnitzler: Wij als koperscommissie waren vanaf het begin betrokken bij het plannen van de nieuwe veiling. Het openingsfeest was voor mij een historisch moment dat de producenten en inkopers van beide landen bij elkaar bracht. Hier is een instituut in het leven geroepen dat op brede basis een aantrekkelijk aanbod en een soepel proces garandeert.
Knorr: Voor mij is iedere dag hier speciaal. Ik begon hier pas een maand na de opening te werken en kwam zogezegd in een warm nest binnen. Ik herinner me 3 januari, mijn eerste werkdag: de sneeuw smolt en de zon scheen. Een goed teken!
Koper: Er was nog maar één klok – van drie veilingen kwam er één in de regio. Dat was iets heel bijzonders...
Schnitzler: Ja! En vanaf het begin heerste er een coöperatieve sfeer. Beide gremia, die van de aanvoerders en die van de klanten, werkten goed samen. De `klanten- en aanvoerdersdag´ brengt iedereen nog dichter bij elkaar. Veiling Rhein-Maas bevordert de onderlinge communicatie sterk. Iedereen heeft meteen erkend dat alleen samenwerking productief is, niet de confrontatie.
Koper: De korte communicatielijnen zijn zeker een groot pluspunt!
Schnitzler: Veiling Rhein-Maas heeft al in de planningsfase klanten en kwekers betrokken bij het beslissings- en ontstaansproces. Dat heeft heel duidelijk vruchten afgeworpen en iedereen het gevoel gegeven erbij te horen.

Herinnert u zich ook een grappig moment waarover u nu nog fijntjes kunt lachen?
Knorr: Er waren drie bedrijven, drie bedrijfsculturen, verschillende naties, die bij elkaar gebracht werden. Over de clichés van Nederlanders en Duitsers werd bij de opening een satirisch theaterstuk opgevoerd. Dat werd zo fantastisch gedaan, ik kan er nu nog om lachen.

En dat is ook bij niemand in het verkeerde keelgat geschoten?
Knorr: Nee, iedereen heeft dat wel goed begrepen. Op de een of andere manier heeft iedereen ingezien waar hij staat, hoe hij de ander ziet. De ontspannen omgang met elkaar heeft ons heel duidelijk verder gebracht. In 2011 ontstond onze `Leitbild´-cultuur, waarmee iedereen zich kan identificeren.

Hoe tevreden bent u met de ontwikkeling van Veiling Rhein-Maas?
Koper: Ik ben absoluut tevreden over hoe het hier gaat. Natuurlijk waren er problemen in het begin. Maar die zijn aangepakt en zo goed als opgelost. Dat kwam gedurende alle vijf jaren voor.
Schnitzler: Je merkt dat de ontwikkeling van Veiling Rhein-Maas een continu verbeteringsproces is. Zo lang iedereen zich volledig inzet om het systeem te optimaliseren, zie ik de toekomst positief tegemoet. Noemenswaardig is voor mij nog dat niet Veiling Rhein-Maas de prijzen bepaalt, maar de markt! Wie marktconforme producten aanvoert, krijgt daar zeker ook een redelijke prijs voor. Ook de kwekers moeten bereid zijn om zich op de markt te oriënteren.

Waar werkt u aan om Veiling Rhein-Maas in de toekomst nog beter te maken?
Knorr: Het was onze grote hoop, en dat is ons niet gelukt, om grotere klanten uit Nederland aan onze locatie te binden. Dat is moeilijk te realiseren vanwege juridische redenen zoals belasting of bedrijfsvorm en is bovendien afhankelijk van de verhouding van ons totale aanbod tot die van de exportveilingen in Nederland. Ook is er nog geen eenduidige oplossing voor de actieve verkoop van planten door onze klokservice. Het product vindt echter zijn weg op de markt – en dat liever met dan zonder ons. Dus doen we nog steeds ons best, want wij willen concurrerend zijn en blijven.
Koper: Wij willen graag een vrije markt. Ook ik hoop dat wij nog grotere klanten aan de klok krijgen. Dat leidt tot stabielere prijzen en meer koopkracht.
Schnitzler: Ja. Daar ben ik het mee eens, dat moet ons doel zijn.
Knorr: Wij willen datgene doen wat onze klanten van ons verlangen. Als wij ingaan op de behoeften van onze klanten, zijn zij ook bereid om onze prestaties te honoreren, de kwaliteit moet goed zijn. Niemand betaalt voor iets wat hij niet nodig heeft. Daarom ontwikkelen wij diensten waarvan wij denken dat velen daarvan kunnen profiteren, bijvoorbeeld logistieke service bieden aan klanten die op afstand kopen. Procesmanagement, e-commerce of communicatie… Alles begint bij de klant.
Schnitzler: Vertrouwen speelt een grote rol bij de samenwerking. Daar moet van beide kanten aan gewerkt worden. Tussen klant, kweker en Veiling Maas-Rhein heerst communicatie op ooghoogte: samen proberen we oplossingen te vinden. Ik vind het belangrijk dat het bewustzijn van de klanten wordt aangescherpt en dat zij zich realiseren hoeveel werk kwekers in de producten steken. Aan de andere kant moet ook de aanvoerder erkennen hoeveel moeite het de klant kost om een product marktconform aan de man te brengen.
Koper: Wij komen eigenlijk veel te weinig bij elkaar om te begrijpen wat jij eigenlijk doet in jouw winkel...
Knorr: Juist daarom is een marktplaats zo belangrijk waar klanten, aanvoerders en medewerkers zich heel prettig voelen. Het gaat om `wij´. Communicatie vindt altijd van twee kanten plaats. Wij doen veel om onze klanten te bereiken. Het is een uitdaging via welke media wij onze boodschappen het beste kunnen versturen. Wat komt uiteindelijk waar aan?

Waar ziet u uzelf over vijf jaar?
Knorr: Wij zijn vooruitgegaan. Wij maken altijd een driejarenplan, wij zoeken naar de megatrends in de economie, betrekken daarbij de demografische verandering, globale `foot-prints´ en energieprijzen in onze strategische richting. Wij willen onze medewerkers graag een baan bieden waar ze tevreden mee zijn. Als ons dat allemaal lukt, zijn we vooruitgegaan, groeien we verder.
Schnitzler: Je merkt dat Veiling-Rhein-Maas er alles aan doet om alle segmenten van de vakhandel de mogelijkheid te geven om zich te bedienen van het brede aanbod aan bloemen en planten.
Knorr: Wij zijn een regionaal goed functionerend bedrijf. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat een joint venture functioneert. Zonder onze medewerkers zouden we niet zijn waar we nu staan. Ik ben blij dat jullie dat ook zo zien. Als directeur heb ik nooit omgangsvormen bepaald, wij hebben ons door de jaren heen ontwikkeld naar waar we nu staan. Ik ben er trots op dat wij nu groeien – tegen de trend in! Zolang wij groeien, hoef ik niet alleen maar naar de kosten te kijken. Dat maakt het werken prettig. De uitdaging voor de toekomst is zeker om iedereen mee te nemen.
Schnitzler: Wij weten dat wij allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Wij moeten ervoor zorgen dat het werk met de prachtige producten bloemen en planten ook in de toekomst een duurzaam bestaan oplevert. De handel en de productie moeten samen met Veiling-Rhein-Maas een symbiose ontwikkelen zodat ook jonge kwekers hun toekomst goed en zeker kunnen plannen.

Ter gelegenheid van het jubileum is een win-actie opgezet.Klik hier voor meer informatie en win een iPhone 6.


Voor meer informatie:
Veiling Rhein-Maas
info@veilingrheinmaas.com
www.veilingrheinmaas.com
Publicatiedatum: