terugblik productbijeenkomst Calla, donderdag 29 okt

“Is het 2 voor 12 voor Calla?!”

Op donderdagmiddag 29 oktober organiseerde de FloraHolland Productcommissie Calla (FPC) snijbloemen de jaarlijks terugkerende productbijeenkomst Calla bij Hobaho in Lisse. Met dit keer als thema “Is het 2 voor 12 voor Calla?!”. De veranderingen in de markt vinden in een rap tempo plaats. Hoe speelt de productgroep Calla daar op in en is het nog niet te laat?

Onder de aanwezigen waren 30 Calla aanvoerders, 5 veredelaars, 10 klanten en een aantal anderen sectorgenoten. Voorzitter Rob Geerlings besprak de huidige stand van zaken binnen de FPC Calla, Esther de Waard van BBH presenteerde de consumenten trends voor 2016 en Peter Edelaar van FloraHolland schetste het actuele marktbeeld van Calla.

2 voor 12

De productie neemt langzaam wat af en de gemiddelde prijs stijgt niet. Vandaar de vraag “Is het 2 voor 12 voor Calla?” Na de pauze presenteerde Will Zuiderwijk, als kersverse Product coördinator Calla van FloraHolland, vijftien activiteiten die er voor kunnen zorgen dat Calla in een mogelijke betere verkooppositie komt. Dit moet uiteindelijk leiden tot een product activiteiten plan voor Calla.

Vervolgens deden Ton Kortekaas van Agriko en Gerard Termeulen van de KAVB het voorstel dat de Calla sector moet blijven werken aan onderzoek om de productkwaliteit te blijven volgen én te verbeteren. Marcel Janssen van Strom Marketing vertelde over de lopende zaken in het promotie traject Simply Calla, waarbij nieuwe kansen bij bloemisten de leidraad is. Als laatste onderdeel stond een klantenpanel op het programma om met de aanwezigen en drie klanten in het panel te discussiëren over vijf stellingen die allemaal iets te maken hadden met dat wat er deze middag de revue passeerde. In dit panel zaten inkopers en een marketing medewerker van Hilverda de Boer, Holex en Hukra. Dit laatste onderdeel leverde interessante discussies op waaruit onder andere blijkt dat daghandel, digitale verkoop en klokvoorverkoop wel degelijk kansen biedt voor de Calla.

Na de borrel en buffet kregen alle aanwezigen een klokje mee met de tekst “is het 2 voor 12 voor Calla?!”

tekst: Will Zuiderwijk, Coordinator Product Amaryllis & Calla


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven