Transport van voedingsmiddelen en bloemen van Nederland naar China zou goed via het spoor kunnen, zegt LEI-onderzoeker Xiaoyong Zhang. Ze presenteerde de resultaten van haar onderzoek op 28 oktober aan een handelsdelegatie in China met toehoorders als de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb en de directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Koning Willem-Alexander nam er een rapport in ontvangst dat Zhang schreef in samenwerking met de Rabobank.
Vijf keer zo goedkoop en milieuwinst
Zhang was in december 2014 bij de openingsceremonie van de YuXinOu Railway tussen Rotterdam en Chongqing. Daar hoorde ze dat goederen in slechts dertien dagen per trein vervoerd kunnen worden tussen de Chinese industriestad en Rotterdam. Dat is een stuk langer dan per vliegtuig, uiteraard, maar ook vijf keer zo goedkoop. Om nog maar te zwijgen over de milieuwinst die zo behaald wordt. Vergeleken met transport per schip is de trein dertig tot veertig dagen sneller en slechts anderhalf keer zo duur, rekende Zhang uit. Klinkt goed, dacht ze. Op de bijeenkomst vroeg ze wat men de andere kant op transporteerde van Nederland naar China. Als antwoord kreeg ze dat treinen vaak goeddeels leeg terugkeren. Dit prikkelde Zhang om uit te zoeken of de Nederlandse agrifoodsector de treinverbinding zou kunnen benutten.
Kunnen er versproducten per trein vervoerd worden?
Wat haar betreft is het duidelijk: ‘Chinezen kunnen hun groenten, fruit, vlees, bloemen en melkpoeder ook uit andere landen importeren. Voor hen is het niet interessant om uit te zoeken of er versproducten per trein vervoerd kunnen worden. De vraag is: kan Nederland het zich permitteren om deze markt te verliezen? Nederland mag dan netto de tweede exporteur zijn van agrarische producten, de export naar China is nog heel beperkt.’
Verse voedingsmiddelen en bloemen
Een goederentrein die voornamelijk wordt ingezet voor het transport van laptops (van China naar Europa) en auto’s (van Europa naar China) vergt natuurlijk nog wel wat aanpassingen, wil je er ook verse voedingsmiddelen en bloemen in vervoeren. ‘De trein reist door een gebied waar de temperatuur ‘s zomers stijgt tot 45 graden Celsius en ’s winters zakt naar -45 graden. Bloemen of fruit moeten altijd worden bewaard en vervoerd bij ongeveer dezelfde temperatuur en luchtsamenstelling. Maar daarvoor zijn gewoon containers beschikbaar,’ legt Zhang uit.
Lees verder bij Resource.
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Trade Fair Broodfabriek voor herhaling vatbaar
- "Je wilt zien hoeveel water er in een tank zit, niet hoeveel eruit is"
- Exclusieve nieuwe lijn Red Naomi! met 'allermooiste, allergrootste knoppen'
- De 2D barcode komt eraan, wat is het?
- Provincie koopt 15 ha grond in Egmond-Binnen bestemd voor bollenteelt
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-17 MSC/Maersk schrappen Azië-Europa-dienst én gaan langzamer varen
- 2023-03-15 "Commissie Van Geest vliegt uit de bocht over vrachtwagenheffing"
- 2023-03-15 Veel hinder verwacht in Frankrijk en Griekenland door stakingen
- 2023-03-13 Nieuw crossdockcentrum DLG Maasdijk
- 2023-03-10 TLN tegen verplichte update transitietachograaf
- 2023-03-10 Werkzaamheden N231 bij Royal FloraHolland Aalsmeer starten vandaag
- 2023-03-09 “We hebben een ongelofelijk eerste jaar achter de rug”
- 2023-03-07 Nieuwe generatie achteruitrijalarm maakt beter duidelijk waar gevaar vandaan komt
- 2023-03-07 Twee mijlpalen in bloemen per zeevracht voor Dutch Flower Group
- 2023-02-28 "Orders die ‘s morgens binnenkomen, staan dezelfde nacht al op Britse groothandelsmarkten"
- 2023-02-28 "Goederenstromen bundelen en efficiëntie vergroten"
- 2023-02-27 Containeroverslag Rotterdamse haven daalde in 2022 met meer dan 5%
- 2023-02-27 Maersk en Kuehne+Nagel zien snelle groei bloementransport per zeeschip
- 2023-02-24 "Gelukkig is er meer begrip bij klanten dat tariefverhogingen onontkoombaar zijn"
- 2023-02-23 Schiphol wil mes zetten in aantal afhandelaars
- 2023-02-23 Nieuwe KSV combinatie in uitvoering Kwekerij de Molenhoek
- 2023-02-23 Flits-apps in Duitsland nu ook verboden voor passagiers
- 2023-02-20 "Verschil tussen spot- en contracttarieven containervaart krimpt snel"
- 2023-02-20 "Door port alert kan iedereen slimmere keuzes maken"
- 2023-02-17 Spotprijzen wegvervoer over de piek heen, ook contractmarkt koelt af