Atsuhiro Kushida, Misato;

"Japan: "Onze leveranciers zijn als familie"

"De Japanse markt heeft een voorkeur voor stabiliteit en continuïteit." Dat zegt Atsuhiro Kushida, eigenaar van Misato Flower Trading Company, een Japans bedrijf dat bloemen importeert uit Maleisië, Korea, Taiwan, Thailand, Zuid Afrika, en Kenia. Volgens hem geldt dit voor zowel bedrijven als hun klanten.


Atsuhiro Kushida en zijn broer op de IFEX in Japan. Zij tonen enkele van hun geïmporteerde bloemen.

Stabiele zakenrelaties
Misota Flower Trading Company is een goed voorbeeld van een bedrijf die de voorkeur geeft aan stabiele relaties. "We werken met slechts een kweker in elk land," vertelt Kushida. Volgens hem stelt hen dit in staat om directe interactie te hebben tussen leverancier en importeur. "De exclusiviteit van dit zakenarrangement is zeer belangrijk omdat het zowel de leverancier als de importeur in staat stelt om de markt goed in beeld te hebben. Onze leveranciers zijn als familie voor ons. We delen informatie en steunen elkaar. Onze kweker in India bijvoorbeeld ging naar onze kweker in Zuid Afrika om hen bij te spijkeren op het gebied van de oogst, het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen enz.," legt Kusida uit. De geïmporteerde bloemen worden verkocht in Kushida's bloemenwinkels in Nagoya. "Wij hebben onze bloemenwinkels en wat er over is gaat naar de veiling.”




Locaties van de kwekers van Misato Flower Trading Company.


Stabiele prijzen
Naast stabiele zakenrelatie bieden geïmporteerde bloemen ook stabiele prijzen. "De prijzen van de Japanse kwekers fluctueren enorm door de enorme verschillen in temperatuur per seizoen. Maar in Maleisië bijvoorbeeld, waar het merendeel van de chrysanten vandaan komt, is het weer stabiel evenals de prijzen," zegt Kushida.

Stabiele voorkeuren van klanten
Bij het importeren van de bloemen moet Kushida rekening houden met de voorkeur van de klanten. Volgens Kushida vinden ook zij het belangrijk goed te weten waar ze aan toe zijn. "Net als wij hebben klanten de voorkeur voor stabiele prijzen en hechten daarom veel belang aan de continuïteit van de kwaliteit van de bloemen." Daarnaast willen klanten dezelfde soort bloemen. "In Europa, bijvoorbeeld, houden mensen van nieuwe phaleanopsis variëteiten. In Japan is dat niet het geval. De traditionele soorten, met name in de kleur wit, blijven het meest gevraagd. Dat geldt ook voor chrysanten. Wanneer we bijvoorbeeld chrysanten importeren, bestaat slechts 10 procent van het volume uit een nieuwe variëteiten."


Een van de bloemenwinkels in Nagoya, Japan.

Import zal toenemen
In de toekomst zal Kushida zijn import uitbreiden. "Op de veiling zie je dat 75% van de bloemen van eigen bodem komt en 25% wordt geïmporteerd. In de toekomst zal het percentage bloemen van eigen bodem afnemen en van de geïmporteerde bloemen toenemen. Daarom zoeken we naar nieuwe, stabiele relaties."

Voor meer informatie
Misato Flower Trading Company
Atsuhiro Kushida
Email: kushida@hanamisato.co.jp




Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven