Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kwekerij Meeslouwer

"Topkwaliteit verdient een mooie verpakking"

In het tuincentrum of de bouwmarkt moet de consument meteen voor je product vallen. Binnen de overvloed aan keuzes is topkwaliteit alleen daarvoor niet meer voldoende. Een goede presentatie maakt het verschil. Om die reden heeft Kwekerij Meeslouwer een mooie hoes laten ontwerpen voor zijn hortensia’s door de Royal Brinkman Studio.

Hortensia
Jan en Robbert Hendriks van Kwekerij Meeslouwer in Stompwijk hebben duidelijk gekozen voor de bovenkant van de markt voor bloeiende pot- en kuipplanten. Ze steken veel moeite in het bereiken van perfectie. “Voorheen voerden we onze hortensia’s aan in een transparante hoes. We dachten: onze kwaliteit geeft het product de verkoopimpuls, we hebben geen extra’s nodig. Maar je opereert in een aanbodsmarkt, dus je moet je op elk vlak onderscheiden”, zegt Jan Hendriks. Samen met zoon Robbert is hij eigenaar van Kwekerij Meeslouwer. Het bedrijf in Stompwijk telt 6 hectare glas. De hoofdsoorten zijn hortensia en exclusieve orchideeën. Daarnaast telen ze in het seizoen canna’s, kuip- en perkplanten. In de winter zijn de kassen gevuld met cyclamen en poinsettia. De afzet vindt plaatsvia FloraHolland, waarbij 60% via bemiddeling verkocht wordt.



Opmars van de hoezen
De bedrukte hoezen rukken op. Bij Nederlandse rozen zijn ze bijna standaard en vader en zoon Hendriks kunnen zo ook een aantal collega’s in hun eigen segment opnoemen die ervoor gekozen hebben. “Wij horen bij de top van de Nederlandse hortensiakwekers. Een transparante hoes past daar in deze tijd niet meer bij. Een betere herkenbaarheid voor de handel en voor de consument kan gunstig uitpakken. Het is niet óf kwaliteit, óf aankleding. Het is én, én”, zegt Jan Hendriks. “Je probeert hiermee meer impulsaankopen te stimuleren”, vult zijn zoon aan. “Als onze producten net iets sneller gekocht worden door de uitstraling, creëer je een vervolgvraag.”

Ontwerp in overleg
De hoes is ontworpen door de Royal Brinkman Studio. “Eerst hebben we onze eigen ideeën aangegeven: we wilden een vrolijk lentegevoel overbrengen en hadden een voorkeur voor bepaalde kleuren. Vervolgens zijn de vormgeefsters aan de slag gegaan. Dat verliep plezierig; hun ideeën waren gewoon goed. Vanwege de kosten hebben we ons beperkt tot drie kleuren”, zegt Jan. Uiteindelijk is gekozen voor een ontwerp dat de hortensia zelf niet overvleugelt. Toen het ontwerp zo goed als klaar was, heeft Intratuin als belangrijke afnemer nog meegekeken. Dat heeft niet tot grote veranderingen geleid, maar zorgde wel voor een check op aantrekkingskracht voor de consument.

Reacties
De reacties op de hoes zijn positief, constateren ze. Niet alleen vaste kopers reageren erop, maar ook andere handelaren. “Je verkoopt niet op de hoes, maar hij vergroot wel de belangstelling”, is de conclusie. Nu de hoes er eenmaal is, zien beiden ideeën voor verbetering. Een volgende serie zal daarom waarschijnlijk net iets meer plant zichtbaar laten. Omdat het goed aanslaat, zijn ze al weer bezig met een volgende stap. De cyclamen krijgen een bedrukte pot en ook denken ze na over een bedrukte hoes voor depotalstroemeria’s.

Beurs
Ook benieuwd naar de mogelijkheden die een verpakking biedt? Royal Brinkman is op 4, 5 en 6 november aanwezig op de FloraHolland Trade Fair in Aalsmeer. Op de beurs staan dit jaar de specialisten van de afdeling Verpakking & Ontwerp. Zij houden voornamelijk bezig met de verkoop en advisering van de artikelen potten, containers en trays alsook hoezen en folie. Daarnaast ondersteunen zij de creatieve ontwikkeling van producten die kunnen helpen om een onderscheidende positie te creëren. Of het nu gaat om een bedrukte hoes, een bedrukking op een pot, een verpakking, of een compleet nieuwe huisstijl.

Winactie
Onder de bezoekers van de stand op de FHTF en onder diegene die voor 7 november hun gegevens op de website hebben achtergelaten, wordt een grafisch ontwerp t.w.v. €750,- verloot. Klik hier voor meer informatie.




Royal Brinkman staat op de FHTF in hal 1 op stand 22.16.

Op de IFTF is Royal Brinkman ook te vinden. Hier staan ze op stand B3.48
Publicatiedatum: