Alibaba wil Nederlandse bloemen in digitale etalage
Op BNR sprak correspondent Sjoerd den Daas met Lucas Vos, directeur FloraHolland, en met Sjaak Kranendonk, topman van Spar Nederland, over de kansen en mogelijkheden in China. (Klik hier om het interview terug te luisteren.)
Vos: "Wij hebben al een deal gesloten met een grote Chinese supermarkt. Ook hebben wij het afgelopen staatsbezoek mooi aangekleed met onze bloemen. Nu is het zaak proeven met online platformen in China op touw te zetten. Als dat goed gaat en wij weten de juiste producten voor de Chinese consument te vinden, dan hopen wij al in het derde kwartaal van 2016 de export op te schalen. Vanaf dan zullen, hopelijk, de Nederlandse kwekers hier ook daadwerkelijk van gaan profiteren."
bron: twitter, Lucas Vos
Spar wil online
Voor Spar is China al langer dan vandaag een handelspartner, maar, meent Kranendonk, digitaal is er nog veel potentieel. "Wij willen graag online. Het is een eer hier met de koning en de topman van Alibaba te zijn, twee grootheden in een totaal andere dimensie. Maar wij moeten elke dag gewoon onze business doen en zorgen dat de consumenten tevreden zijn."
Met een bezoek aan het hoofdkantoor van Alibaba heeft Koning Willem Alexander het staatsbezoek aan China afgesloten. Daar was de koning getuige van de lancering van een Nederlands portaal op de webwinkel T-mall. Daar zijn onder meer producten van Attent en Ahold te koop. Ook is Nederland nu als eerste Europese bestemming opgenomen op Alitravel, waar Chinezen rechtstreeks reizen naar China kunnen regelen en boeken.
Romantisch
China was nu nog een land dat vooral exporteert, maar in de nabije toekomst verandert dat volgens de topman van Alibaba. Uit Nederland willen de Chinezen graag melkpoeder hebben, maar ook tulpen: "om het leven van de Chinezen gelukkiger en romantischer te maken."