Colombiaanse sierteeltdelegatie verkent Nederlandse markt
Foto's zijn afgelopen mei gemaakt door Mirte Ruesen, tijdens een bezoek aan de kwekers in Colombia.
Doel
Het CBI is onderdeel van het ministerie van Buitenlandse Zaken en staat voor Centre for the Promotion of Imports from developing countries. Mirte Ruesen is programma manager bij het CBI en vertelt over de insteek van het project. “Wij zetten ons in voor het bevorderen van de export uit landen, die weliswaar mooie producten en diensten in huis hebben, maar kennis, faciliteiten of anderzijds de mogelijkheden missen hiermee de internationale markt te betreden. Wij kijken hiertoe naar verschillende sectoren, doen onderzoek en maken vervolgens een selectie. Een van de criteria is uiteraard dat er sprake moet zijn van een match: er moet een link met Nederland gelegd kunnen worden, we moeten elkaar iets te bieden hebben en er moet in potentie een duurzame handelsrelatie van de grond kunnen komen. De tropische planten sector in Colombia is hier een voorbeeld van.”
Nichemarkt
Arno van der Maden is als expert werkzaam voor het CBI en mede verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van het project en het begeleiden van de deelnemende bedrijven. Hij bezoekt het land met regelmaat en weet wat er op sierteeltgebied gebeurt. “Het land staat bekend op zijn productie van rozen en enkele andere grote productgroepen als anjers en chrysanten, die het voor het overgrote deel naar Amerika, en voor een kleiner deel naar Europa exporteert. Maar er is ook een nichemarkt en dat is die van de tropische bloemen en bladgroen. Om verschillende redenen heeft deze markt potentie, maar het is moeilijk dat te benutten. Niche betekent vaak ook uitdaging, en dat geldt hier zeker. Met name op het gebied van transport – tropische bloemen zijn gevoelig voor temperatuurschommelingen – en qua kosten – een roos weegt misschien enkele tientallen grammen, maar veel tropische bloemen zijn groter en zwaarder – is het een ander verhaal. Naast een kennismaking met de traditionele verkoopkanalen zal er dan ook aandacht uitgaan naar nieuwe markten en het zogenaamde hogere segment (evenementen decoratie, exclusieve bloemisten, etc.).” Naast tropische bloemen- en bladgroen zijn er ook exporteurs van hortensia bij dit programma betrokken omdat er een groeiende vraag naar import hortensia is in de Europese markt.
Programma
Er is een uitgebreid programma opgesteld om de groep een zo volledig mogelijk beeld van de Nederlandse markt te geven. Zo zal men bij verschillende exporteurs als de Dutch Flower Group en Adomex langsgaan, verschillende kwekers als Van Klaveren Plant en Anthura bezoeken en zal men een kijkje nemen op de bloemenveilingen en een aantal bloemenverkooppunten. Daarnaast is er tijd ingeruimd voor kennisoverdracht en trainingen, waarin de aandacht uit zal gaan naar hoe men zich het beste kan presenteren en effectief marketingstrategieën toepast. De week zal worden afgesloten met een bezoek aan de IFTF en een tour door Nederland met Nederlands Beste Bloemstyliste van 2014 Sarah Dekker.
Voor meer informatie:
CBI
Mirte Ruesen
E: mruesen@cbi.eu
Arno van der Maden
E: arno@nsdeltropico.com