Robert Roodenburg, VGB
'Mond vol van Holland Branding, maar te goed voor Expo Milaan'
De Nederlandse inzending wordt daarnaast opgeluisterd door het Holland paviljoen: een kas. Uiteraard bescheiden van afmeting maar een kas is altijd fris en licht, vooral zonder producten. Want wat Nederland als een na grootste tuinbouwexporteur ter wereld niet laat zien is juist datgene waarmee wij wereldspeler zijn. Laat ik beginnen met bewondering uit te spreken voor de mensen die met de organisatie en het uitbaten van de Nederlandse inzending belast zijn. Met weinig middelen maar met een enorm enthousiasme proberen zij er alles van te maken. Voor de ondernemers die het risico namen ongetwijfeld een financieel succes. De VGB heeft, in het kader van Festa dei Nonni (grootouderdag) dat in Italië en een aantal omringende landen vaste voet lijkt te krijgen, de nodige aandacht op Holland bloemenland kunnen vestigen. De hulp van Clarence Seedorf heeft daar zeker bij geholpen.
Is die Expo dan zo belangrijk? U mag het zeggen: 30 miljoen bezoekers, dat is ruim 150.000 consumenten per dag. Zij leggen € 39 neer voor een kaartje en staan dan voor alle paviljoens in de rij. De 70 restaurants zijn ook niet echt goedkoop: biertje € 5 en een hamburger € 10. 30 miljoen bezoekers: voornamelijk dertigers, veertigers, gezinnen, kortom de consument met goedgevulde beurs die wij zo graag willen verleiden. Misschien wel 10% Chinezen, die alles willen weten over de Europese cultuur.
Waarom geen level playing field? Kijk naar de inzendingen van onze concurrenten: 70 landen met prachtige architectonische hoogstandjes, of het nu België, Polen, Kenia, Ecuador, Colombia of Sudan is. Geen landen die bekend staan om een goed georganiseerd bedrijfsleven met grote fondsen. Nee, dat moet de overheid zijn. Het Duitse paviljoen kost € 20 miljoen. Dat is altijd onze afweging. Maar de inkomsten zijn door alle horeca verkoop meer geweest. Kortom het is een verdienmodel, los van de promotie.
Wij hebben ons mond vol van Holland Branding. De regering heeft het topsectoren beleid bedacht. De topsectoren Agrofood en Tuinbouw en Uitgangsmateriaal zagen de Expo niet zitten. Zo verliezen wij het zeker van IJsland. Degenen die het niet met eigen ogen hebben gezien, hebben even geen recht van spreken. Ga kijken: 31 oktober gaat het dicht. Over twee jaar Kazachstan
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-20 Genetica én klanten Evanthia schitteren op Keukenhof
- 2023-03-20 Tuincentrum Osdorp wint Golden Singolo Award 2023
- 2023-03-17 Krassen met Picalla
- 2023-03-13 Sector moet stemmen over nieuwe financiering BBH
- 2023-03-08 Een fleurig cadeau van Decorum voor Internationale Vrouwendag
- 2023-03-07 OK Plant introduceert voorjaarseditie van Kolibri Gift set small
- 2023-03-06 Meer dan 30.000 bezoekers komen bosje tulpen plukken op Union Square in San Francisco
- 2023-03-01 Nieuwe campagneboodschap voor orchideeën: ‘Schoonheid die blijft’
- 2023-02-23 "Cupidrone van Bloemenbureau Holland heeft zijn werk weer goed gedaan"
- 2023-02-16 Kleur bekennen met hortensia op Negenmaandenbeurs
- 2023-02-13 Bloemen en planten schitteren in presentatie van 2Dezign tijdens Christmasworld
- 2023-02-10 Cupidrone verrast geliefden met bloemen en gedichten
- 2023-02-07 Nieuwe campagne ‘Word ook een gever’ promoot bloemen en planten
- 2023-02-01 1500 Sweet Kisses voor Westlandse verzorgingstehuizen
- 2023-02-01 200 jaar hortensia
- 2023-01-30 Gerberatelers zetten medewerkers Royal Flora Holland in het zonnetje
- 2023-01-24 Magical Hydrangea viert jubileum op de winkelvloer
- 2023-01-18 Mixt Creations presenteert nieuwe lijn Limited Creations
- 2023-01-17 Gerberatelers brengen kleur tijdens Blue Monday
- 2023-01-10 'Ode to Nature' belangrijkste tuintrend voor 2023