Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Robert Roodenburg, VGB

'Mond vol van Holland Branding, maar te goed voor Expo Milaan'

Level Playing Field is een veel gebruikt begrip als het om marktwerking gaat. Voor degenen die naar de Expo in Milaan zijn geweest, is het duidelijk dat er voor Nederland geen sprake is van een level playing field. De Nederlandse inzending is gelijk aan een woonwagenkamp in een villawijk. Een viertal snackwagens met poffertjes, patat, gehaktballen en worstenbroodjes. Het Nederlandse antwoord op het Expo thema: Feeding the Planet!

De Nederlandse inzending wordt daarnaast opgeluisterd door het Holland paviljoen: een kas. Uiteraard bescheiden van afmeting maar een kas is altijd fris en licht, vooral zonder producten. Want wat Nederland als een na grootste tuinbouwexporteur ter wereld niet laat zien is juist datgene waarmee wij wereldspeler zijn. Laat ik beginnen met bewondering uit te spreken voor de mensen die met de organisatie en het uitbaten van de Nederlandse inzending belast zijn. Met weinig middelen maar met een enorm enthousiasme proberen zij er alles van te maken. Voor de ondernemers die het risico namen ongetwijfeld een financieel succes. De VGB heeft, in het kader van Festa dei Nonni (grootouderdag) dat in Italië en een aantal omringende landen vaste voet lijkt te krijgen, de nodige aandacht op Holland bloemenland kunnen vestigen. De hulp van Clarence Seedorf heeft daar zeker bij geholpen.

Is die Expo dan zo belangrijk? U mag het zeggen: 30 miljoen bezoekers, dat is ruim 150.000 consumenten per dag. Zij leggen € 39 neer voor een kaartje en staan dan voor alle paviljoens in de rij. De 70 restaurants zijn ook niet echt goedkoop: biertje € 5 en een hamburger € 10. 30 miljoen bezoekers: voornamelijk dertigers, veertigers, gezinnen, kortom de consument met goedgevulde beurs die wij zo graag willen verleiden. Misschien wel 10% Chinezen, die alles willen weten over de Europese cultuur.

Waarom geen level playing field? Kijk naar de inzendingen van onze concurrenten: 70 landen met prachtige architectonische hoogstandjes, of het nu België, Polen, Kenia, Ecuador, Colombia of Sudan is. Geen landen die bekend staan om een goed georganiseerd bedrijfsleven met grote fondsen. Nee, dat moet de overheid zijn. Het Duitse paviljoen kost € 20 miljoen. Dat is altijd onze afweging. Maar de inkomsten zijn door alle horeca verkoop meer geweest. Kortom het is een verdienmodel, los van de promotie.

Wij hebben ons mond vol van Holland Branding. De regering heeft het topsectoren beleid bedacht. De topsectoren Agrofood en Tuinbouw en Uitgangsmateriaal zagen de Expo niet zitten. Zo verliezen wij het zeker van IJsland. Degenen die het niet met eigen ogen hebben gezien, hebben even geen recht van spreken. Ga kijken: 31 oktober gaat het dicht. Over twee jaar Kazachstan
Publicatiedatum: