Impressie Greenport Aalsmeer Event, Hoofddorp

Aan ideeën zal het niet liggen...

Tholen - Tal van sprekers, ideeën en verhalen passeerden de revue, gisteren tijdens het Greenport Aalsmeer Event. Bijzondere aandacht werd besteed aan vier 'kansrijke innovaties': projecten waaraan momenteel, in samenwerking met Greenport Aalsmeer, hard gewerkt wordt. Ook was er veel aandacht voor Michiel Muller, ondernemer pur sang die o.a. aan de wieg stond van Tango, RouteMobiel en nu Picnic. De invalshoek was echter altijd dezelfde: hoe behouden 'wij' onze concurrentiepositie t.o.v. de rest van de wereld?



Daar heeft natuurlijk iedereen ideeën over. "Misschien wel het voornaamste," aldus Muller, "is niet stil staan. 30 jaar lang hetzelfde doen kon vroeger-, maar vandaag al helemaal niet meer." Hij weet van wanten, zo bleek uit de manier waarop hij het tankstation en de pechhulp service van de grond heeft gekregen. "Een ondernemer wil van A naar B. Daarbij heeft hij een aardig idee van B, maar wil niet teveel onzekerheid op de weg daar naartoe. Het leuke is dat, als je wel bereid bent een bepaalde onzekerheid voor lief te nemen, er ook ineens een C kan opdoemen. B hoeft en is ook zeker niet altijd een succes, maar bij C kan ineens alles op zijn plaats vallen."


Michiel Muller tijdens zijn enthousiaste verhaal


Jaap Bont, voorzitter van de stuurgroep Greenport Aalsmeer, hield een inleiding. "De Greenport werkt aan het scheppen van randvoorwaarden, opdat de ondernemer ook daadwerkelijk kan ondernemen."


Marcel Brans

Marcel Brans, voorzitter stuurgroep innovatiemotor van de Greenport, lichtte een aantal innovaties toe waaraan nu gewerkt wordt. Een project waar in de praktijk al proeven mee gedraaid worden is lichtgevende planten in buitengebieden; glow-in-the-dark planten, die 's avonds een donker bospaadje verlichten. Of het idee 'Kasindigo', de kleurstof in spijkerbroeken dat uit planten gewonnen wordt, te gaan produceren; of de zogenaamde 'groene helm', waarbij onder het pantser planten verwerkt worden en die CO2 omzetten in zuurstof. "Wie weet rijden ze dadelijk in China allemaal met zo'n helm. Het is een wild idee en misschien wordt het niets, maar je moet je openstellen voor verrassingen."


Middels de Buzzmaster kon men antwoorden op vragen, zoals hier: "Wat heeft de sierteeltsector nodig om te innoveren?"


Vandaar dat het publiek bij vlagen en masse op de telefoon aan het typen was

Daarna was het podium voor een reeks sprekers, die elkaar in rap tempo opvolgden. Achtereenvolgens vertelden Cüneyd Okul en Fop de Pater over hun idee 'belevingscentra' op de Turkse markt te zetten (Bluegarden.life), vertelden kwekers Arie Stolk en Arjan van Velden en Jordi van Maasdam over de samenwerking tussen een 50 tal potplantenkwekers en Waterdrinker om een nieuw kant-en-klaar concept genaamd Beauty is Everywhere bij tuincentra te krijgen, ging het over (meer) groen op scholen en lichtten Joris Elstgeest en Filip van Noort het initiatief NederVanille - "misschien wel de tomatenteelt van de 21ste eeuw in Nederland" - toe .


Joris van Elstgeest vertelt over de ontwikkelingen in het project NederVanille


De heren achter Blue Garden


Arie Stolk, Arjan van Velden en Jordi van Maasdam in gesprek met Rens de jong


Voorzitter van de Stichting Greenport Aalsmeer en brugemeester van deze gemeente Jeroen Nobel had ter afsluiting nog een boodschap voor de zaal. "De vanzelfsprekendheid waarmee wij alles doen in Nederland, is erg vanzelfsprekend. Ook hier, uit de samenwerking tussen de verschillende partijen, tussen overheid en bedrijfsleven, blijkt dat. Dat is een groot goed en dat mogen wij ons best wat vaker realiseren."

Rens de jong, radiopresentator bij BNR, praatte de middag aan elkaar. Na afloop was er uiteraard tijd voor een hapje en een drankje.





Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven