Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Viljoen, Sunland Roses

"Kenia: "Direct aan de markt leveren stelt ons in staat ons verhaal te vertellen"

Steeds meer kwekers brengen hun rozen buiten de veiling om de markt op. Zo ook Sunland Roses, een rozenteler uit Kenia. "Door het buiten de veiling om te doen, krijgen we inzicht in de behoeften van onze klanten." Dat zegt Peter Viljoen, eigenaar van Sunland Roses. Momenteel verkoopt de kweker 60% van diens rozen direct en 40% over de veiling. Het is volgens Peter de bedoeling dat in de toekomst het aandeel directe verkoop t.o.v. de directe verkoop zal stijgen.


Peter Viljoen op de Flowers Expo in Moskou, Rusland.

Duurzame productie
Sunland Roses is een middelgrote kwekerij van 20 hectare groot, gelegen op een hoogte van 2400 meter boven de zeespiegel. Het bedrijf werd opgericht in 2000 en teelt tros-, grootbloemige - en geurende rozen. Al deze rozen worden gekweekt op een duurzame manier. "Vanaf het begin hebben wij ons gericht op het zo klein mogelijk houden van onze ecologische footprint. Daarom maken wij zoveel mogelijk gebruik van biologische gewasbeschermingsmiddelen en speciale compostering- en bemestingstechnieken." Daarnaast heeft deze duurzame aanpak van telen meer voordelen. Het voegt waarde toe aan de roos. "Het is een natuurlijk product. We voeden en beheren met natuurlijke meststoffen en spuitprogramma. Dit maakt een groot verschil in kwaliteit en houdbaarheid. En om dezelfde kwaliteit naar de klant te brengen, werken we met strikte procedures tijdens de naoogst", vertelt Peter.


De kwekerij.

Verhaal
"Wij, als een niche rozenteler, nemen veel moeite om zo duurzaam mogelijk te telen en doen ons best om onze werknemers en de lokale gemeenschap te ondersteunen en vooruit te helpen. Het is dus niet alleen een roos die de consument koopt. Er zit veel meer achter." Volgens Viljoen is het verhaal achter het product erg belangrijk, maar is het vaak niet verteld aan- of bekend bij de consument. Echter, de directe markt biedt de mogelijkheid om dit verhaal door te geven. "In de afgelopen jaren is de mogelijkheid voor directe marketing veel gemakkelijker geworden. Nieuwe communicatiekanalen en logistieke netwerken opende mogelijkheden voor ons om meer feedback van- en betrokkenheid met de markt te krijgen. Dit geldt ook voor onze doelgroep, de kleinere kwaliteit kopers, die ons in het verleden minder makkelijk konden vinden."


Bloemkop van de Athena (links) en de Adelaide (rechts).

Steeds meer waarde toevoegen
"In het kader van het creƫren van toegevoegde waarde richten wij ons op het perfectioneren van ons bestaande bedrijf en op meer duurzaamheid." Volgens Viljoen is ook het vinden van nieuwe rassen een continu proces. "We hebben altijd een of twee hectare, dat niet in productie is. Het wordt gebruikt om nieuwe variƫteiten te testen. Daarbij is het van belang goed na te denken over de vraag of het ras over zo- en zoveel jaar nog wel relevant is. Ook met het oog hierop is feedback van de eindklant van groot belang en helpt een directe afzet met het vormen van inschattingen."


Het bedrijf in beeld

Voor meer informatie:
Sunland Roses
Peter Viljoen
Email: peter@sunlandroses.com
www.sunlandroses.com
 
Publicatiedatum: