EFSA Concept Store op tuinbeurs Spoga-Gafa
‘Waarom heet een tuincentrum een tuincentrum? Er worden geen tuinen verkocht.’
De EFSA Concept Store wordt elk jaar ingericht op de Spoga-Gafa om nieuwe winkelconcepten te laten zien aan retailers. In deze voorbeeldwinkel van 500 m² zijn dus wél tuinen te koop, een van de ideeën die te zien zijn. Bij de twee voorbeeldtuinen, een duurzame en een romantische tuin, staan de totaalkosten en de materialen groot vermeld. Ook is er een optie voor een lager budget. Denk: keuken Ikea en dan vertaald naar tuinen. Het werkt wonderwel. In een oogopslag zie je welke tuin je aanspreekt en wat de kosten zijn. ‘Je kunt het plaatje aanwijzen’, zegt Doesborgh, ‘die tuin wil ik. Een complete tuin voor 5.250 euro of een nieuwe look voor 1900 euro. Met daarbij het boodschappenlijstje wat je nodig hebt. Dat is hoe de consument denkt en daar moeten we op inspelen.’
Doesborgh hamert op het belang van transparantie in prijs en presentatie. Dat is net zo’n groot thema als duurzaamheid. ‘Laat bijvoorbeeld zien dat je regenwater gebruikt om planten water te geven. Heel veel tuincentra doen dat al. Niemand van de klanten weet dat. En het draagt bij aan het ‘feel-good’-gevoel dat tuincentra hebben ten opzichte van bouwmarkten en andere winkels.’ In de conceptstore wordt verschillend licht gebruikt. Koel licht voor het tuindeel, warm licht voor het huisdeel. ‘Zo kunnen mensen zich beter voorstellen hoe een product bij hen thuis staat.’ De ontwerper pleit voor meer verjonging in het tuincentrum. Met digitale toepassingen, die horen bij het leven van jongeren. ‘Platforms als Pinterest en Spotify zijn ongelooflijk populair onder twintigers en begin dertigers. Maak bijvoorbeeld een Pinterest-wall, of een presentatie op basis van een Spotify-playlist.’
Doesborgh bedacht en richtte de winkel goeddeels in samen met Gerard Niesink van stylingbureau Gerard&Karin. Als groot voordeel noemt hij dat het overgrote deel toepasbaar is in de eigen winkel. ‘Ik denk dat negentig procent direct te kopiëren is naar de eigen vloer.’
Drie dagen lang leidt hij bezoekers rond en illustreert de winkelideeën en nieuwe verkoopmethodes. De innovatietafel bijvoorbeeld. Een presentatiemeubel, waarop alle nieuwe producten staan uitgestald, met uitleg van de leverancier. ‘Die zet je zo in de spotlight, terwijl ze anders zouden verdwijnen in een winkelschap.’ Ook nieuw is de plantentafel met instelbare hoogtes, die voor een spannender winkelbeeld zorgt. ‘Combinaties maken tussen hardwaren en planten wordt alleen maar belangrijker. De klant wil oplossingen, geen losse onderdelen.’ Nog een fris idee: startpakketten voor borders. Bees&butterflies voor een vlindertuin of Pick&enjoy voor de pluktuin. ‘Zo’n pakket is goed voor vier maanden leuke bloemen in de tuin. In je eigen tuin bloemen plukken, wie wil dat nou niet?’ Ook deze borders zijn te zien met daarin grotere planten – voor mensen die niet willen wachten.
bron: Tuinzaken. Klik hier voor meer fotomateriaal
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-30 Omgeschakelde Kwekerij Lageschaar Vaste Planten en webshop Sprinklr gaan samenwerken
- 2023-03-29 Lidl tekent voor 35 ha op Logistiek Park Moerdijk
- 2023-03-17 De 2D barcode komt eraan, wat is het?
- 2023-03-15 Intratuin haalt de bezem door schoonmaakassortiment
- 2023-03-06 Slimme bloempot The Pots Company in de prijzen
- 2023-03-03 Giftige narcissen verward voor bosuitjes bij Britse supermarkt
- 2023-03-01 "Retail vraagt steeds meer om veenvrije mengsels"
- 2023-02-24 Tuincenter Claes uit Edegem is het Beste Tuincentrum van Vlaanderen
- 2023-02-23 CLM meet aanzienlijke reductie gewasbeschermingsmiddelen op sierplanten in tuincentra
- 2023-01-27 Franse wet geeft AGF-sector meer macht bij retailers
- 2023-01-09 3PointBox ontwikkelt oplossing voor onbemande verkooppunten
- 2022-12-22 Gas is te duur: tuincentra zetten mes in aanbod kamerplanten
- 2022-12-15 Jan Linders gaat verder als franchiseondernemer van Albert Heijn
- 2022-11-25 “Zo maken we het nog leuker en aantrekkelijker voor de klanten”
- 2022-11-17 “Onze uitbreiding was alleen haalbaar door te verduurzamen”
- 2022-11-11 "De gestegen kosten zijn niet meer terug te verdienen"
- 2022-11-01 Lidl stopt met het invliegen van groenten en fruit
- 2022-10-31 Dit tuincentrum verkoopt alle kamerplanten voor de helft van de prijs wegens hoge energiekosten
- 2022-10-20 Intratuin wijst tropische plant te deur: "Heeft teveel warmte nodig"
- 2022-10-14 Duitse grootgrutter Penny gooit wegwerpemmer weg en gaat over op herbruikbare variant