Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
EFSA Concept Store op tuinbeurs Spoga-Gafa

‘Waarom heet een tuincentrum een tuincentrum? Er worden geen tuinen verkocht.’

‘Waarom heet een tuincentrum een tuincentrum? Er worden geen tuinen verkocht.’ Met deze vraag start Laurens Doesborgh, commercieel directeur De Haan Group, zijn rondleiding door de EFSA Concept Store. ‘En: waarom verkopen we eigenlijk geen tuinen? Dat zou veel logischer zijn dan losse producten verkopen.’



De EFSA Concept Store wordt elk jaar ingericht op de Spoga-Gafa om nieuwe winkelconcepten te laten zien aan retailers. In deze voorbeeldwinkel van 500 m² zijn dus wél tuinen te koop, een van de ideeën die te zien zijn. Bij de twee voorbeeldtuinen, een duurzame en een romantische tuin, staan de totaalkosten en de materialen groot vermeld. Ook is er een optie voor een lager budget. Denk: keuken Ikea en dan vertaald naar tuinen. Het werkt wonderwel. In een oogopslag zie je welke tuin je aanspreekt en wat de kosten zijn. ‘Je kunt het plaatje aanwijzen’, zegt Doesborgh, ‘die tuin wil ik. Een complete tuin voor 5.250 euro of een nieuwe look voor 1900 euro. Met daarbij het boodschappenlijstje wat je nodig hebt. Dat is hoe de consument denkt en daar moeten we op inspelen.’

Doesborgh hamert op het belang van transparantie in prijs en presentatie. Dat is net zo’n groot thema als duurzaamheid. ‘Laat bijvoorbeeld zien dat je regenwater gebruikt om planten water te geven. Heel veel tuincentra doen dat al. Niemand van de klanten weet dat. En het draagt bij aan het ‘feel-good’-gevoel dat tuincentra hebben ten opzichte van bouwmarkten en andere winkels.’ In de conceptstore wordt verschillend licht gebruikt. Koel licht voor het tuindeel, warm licht voor het huisdeel. ‘Zo kunnen mensen zich beter voorstellen hoe een product bij hen thuis staat.’ De ontwerper pleit voor meer verjonging in het tuincentrum. Met digitale toepassingen, die horen bij het leven van jongeren. ‘Platforms als Pinterest en Spotify zijn ongelooflijk populair onder twintigers en begin dertigers. Maak bijvoorbeeld een Pinterest-wall, of een presentatie op basis van een Spotify-playlist.’
Doesborgh bedacht en richtte de winkel goeddeels in samen met Gerard Niesink van stylingbureau Gerard&Karin. Als groot voordeel noemt hij dat het overgrote deel toepasbaar is in de eigen winkel. ‘Ik denk dat negentig procent direct te kopiëren is naar de eigen vloer.’

Drie dagen lang leidt hij bezoekers rond en illustreert de winkelideeën en nieuwe verkoopmethodes. De innovatietafel bijvoorbeeld. Een presentatiemeubel, waarop alle nieuwe producten staan uitgestald, met uitleg van de leverancier. ‘Die zet je zo in de spotlight, terwijl ze anders zouden verdwijnen in een winkelschap.’ Ook nieuw is de plantentafel met instelbare hoogtes, die voor een spannender winkelbeeld zorgt. ‘Combinaties maken tussen hardwaren en planten wordt alleen maar belangrijker. De klant wil oplossingen, geen losse onderdelen.’ Nog een fris idee: startpakketten voor borders. Bees&butterflies voor een vlindertuin of Pick&enjoy voor de pluktuin. ‘Zo’n pakket is goed voor vier maanden leuke bloemen in de tuin. In je eigen tuin bloemen plukken, wie wil dat nou niet?’ Ook deze borders zijn te zien met daarin grotere planten – voor mensen die niet willen wachten.

bron: Tuinzaken. Klik hier voor meer fotomateriaal
Publicatiedatum: