
Dat zegt Loes Beelen van IAA Fresh International, een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in lucht- en zeetransport van perishables en dat onlangs diens eerste verjaardag vierde. Het bedrijf in notime uitgegroeid tot een belangrijke speler in de markt en maakt steeds meer naam in de bloembollen, zaad- en uitgangsmateriaal producerende sector. “Dat doen wij door goede deals te maken met luchtvaartmaatschappijen. Dat is de truc en om dat goed te kunnen doen moet je én veel kennis en ervaring hebben, én een zo uitstekende service kunnen bieden. Ik denk dat wij ons op deze gebieden onderscheiden.”

Het team viert het 1 jarige bestaan
Ervaring
Beelen zit al dertig jaar in het vak, collega Piet Segers al veertig en met andere collega’s daarbij kan men meer dan 100 jaar ervaring tellen. “Die ervaring in huis hebben is om verschillende redenen belangrijk. De transportindustrie is continu in ontwikkeling, dat is een, maar daarnaast loop je door de jaren heen tegen van alles aan. Zo stelt ieder land weer andere eisen aan binnenkomende goederen en moet je weten waar en wanneer je wat mag invoeren. Daarnaast bouw je een netwerk op. IAA-Fresh heeft nagenoeg overal ter wereld agenten welk ter plekke voor ons in die landen kunnen bemiddelen, contacten leggen en de specifieke problemen en mogelijkheden van het land in kwestie kennen.”
Service
“Het tweede punt, het bieden van service, is eveneens belangrijk”, vervolgt Beelen. “Dan moet je denken aan snelheid, opslagmogelijkheden, productkennis, gekwalificeerde chauffeurs en een brede marktkennis waardoor wij veel met de klant mee kunnen denken. Ook proberen wij producten slim te combineren waardoor prijzen gedrukt kunnen worden en vinden wij letterlijk een weg naar de vreemdste bestemmingen. Stekjes naar Pago Pago, een eiland in de Stille Oceaan bijvoorbeeld. Of in opdracht van de VN groentezaden naar crisisgebieden als Eritrea.”
Stekken
Met name het transport van stekmateriaal is de laatste jaren enorm toegenomen, weet Beelen, en bij het transport van stekmateriaal komt veel kijken. “Je hebt ze allereerst in allerlei soorten en maten. Van invitro tot volwassen planten. Dit alles moet beschermd worden, moet de temperatuur en luchtvochtigheid op een bepaald niveau gehouden worden en mag het allemaal niet te lang duren. Deze factoren maken dat volume en gewicht van een zending weer flink toenemen. Zo hadden we enkele dagen geleden een zending van 30 kilo uitgangsmateriaal, maar door voornoemde redenen kwam het totale volume gewicht uit op zo’n 150 kilo.”

Een bijzondere werknemer bij IAA Fresh: de 'explosive ditection dog'. Elke avond checkt de hond binnenkomende goederen op de aanwezigheid van verboden stoffen.
Zeevracht
Een andere belangrijke tak van sport binnen het bedrijf is het vervoer van bloembollen. Dat gaat om miljoenen kilo’s. Omdat bloembollen zwaar en lang houdbaar zijn en omdat ook zeecontainers steeds sneller zijn, is het voordeliger die met een boot te sturen. Niet lang nadat oprichter en directeur Tony van den Brande de zaak begon, werd er in Rotterdam een kantoor geopend voor het managen en stroomlijnen van zeevrachten. “Daarmee kwamen wij tegemoet aan een vraag van onze klanten. Exporteurs en producenten van bloembollen, planten en uitgangsmateriaal hebben immers vaak baat bij beide vormen van transport.”

www.iaa-fresh.com