Stephan Vernooij en Annemarieke, Visions;

"Internet en digitale fotografie hebben onze business totaal veranderd"

Tholen - In de botanisch fotografie heeft het bedrijf Visions sinds lange tijd een stevige positie in de markt. Ze doen dan ook al een tijdje mee. Sinds 1988 om precies te zijn en sinds die tijd is er in de wereld van de fotografie een hoop gebeurd. “Vroeger bestond mijn baan voor een belangrijk gedeelte uit het versturen van dia’s”, vertelt account manager Annemarieke. “Wanneer wij toen een foto maakten, sloegen wij die in tweevoud op in ons archief. Klanten die hem wilden hebben, gaven wij dan een van de dia’s mee of wij stuurden ze op. Dan hadden we er dus nog maar een, wat betekende dat er niet iemand anders ook geïnteresseerd moest zijn, want dan waren we de foto in elk geval voor even kwijt.”


Stephan Vernooij en Annemarieke

Online
In 2005 ging het bedrijf online en dat bracht grote veranderingen met zich mee. De klant zoekt nu in de digitale beeldbank, waarin ruim 300.000 foto’s zijn opgeslagen. Door een account aan te maken, kan hij die vervolgens bestellen. Dat is niet te vergelijken met hoe het vroeger ging. “Vaak kwamen er delegaties van de andere kant van de wereld en die gingen dan gerust een hele middag in het archief met dia’s naar de lamp staan turen”, aldus Annemarieke. Het archief met dia’s is er nog wel”, vult Stephan Vernooij, eveneens account manager bij Visions. “Weggooien is zonde. Het blijft bijzonder en heel af en toe komt er iemand langs die naar een specifieke foto vraagt die toen, lang geleden, ergens voor gebruikt is en niet online staat.


De studio waarin de bloemen en planten gefotografeerd worden. Naast deze studio zijn er verschillende ruimten voorhanden voor productfotografie, culinaire fotografie, een ruimte voor het maken van time-lapse video's, het archief met de dia's en natuurlijk kantoorruimten.

Digitalisering heeft de fotografie totaal veranderd en heeft de markt er, zou je denken, niet makkelijker op gemaakt. Iedereen beschikt tegenwoordig immers over alle middelen om zelf een paar mooie kiekjes te maken. “Zou je denken”, antwoordt Stephan Vernooij, “maar dat klopt niet helemaal. Het is maar net wat je wilt vertellen. Als je je realiseert dat de consument bij aankoop van bloembollen en planten niet de producten in bloei zien en daarbij voor het overgrote deel afgaat op de foto, dan is een goede kwaliteit onmisbaar. In het fotograferen van bloemen en planten is kleurechtheid belangrijk en dat doe je niet automatisch goed. Daarnaast beschikken wij over de nodige botanische kennis: wanneer is een plant op z’n mooist, welke omstandigheden zijn ideaal, dat soort zaken. En bovendien is het maken van een mooie foto iets wat er in de drukte makkelijk bij in schiet.”

Diversifiëren
Naast bloemen en planten is Visions actief in reclame en product fotografie. Dan kun je denken aan fashion, interieur, reclame, food maar ook aan het fotograferen van luxe jachten. Daar nog weer naast is het maken van video’s een steeds belangrijker wordende bezigheid. “Als mensen iets zoeken, zoeken ze ook vaak op video’s”, weet Annemarieke. “In plaats van in google, tikt men de zoekterm in in youtube. Je ziet dat bedrijven zich steeds vaker op die manier willen presenteren en daar kan Visions hun goed mee helpen.”


Voor meer informatie:
Visions
Meer en Duin 80
2163HC Lisse
Stephan Vernooij
E: stephan@visionspictures.com
www.visionspictures.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven