Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

LTO: trendbreuk naar lastenverlichting komende jaren vasthouden

“De trendbreuk van gestegen lasten in de afgelopen periode naar lastenverlichting voor boeren en tuinders in 2016 ondersteunen we van harte. Als dit de lijn blijft voor komende jaren, krijgen ondernemers een beter toekomstperspectief en daar zitten vooral jongeren om verlegen.”

Dit zegt voorzitter Albert Jan Maat van LTO Nederland in een eerste reactie op de dinsdag gepresenteerde Miljoenennota 2016. Zijn organisatie wil een forse financiële impuls voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en pleit voorts voor nieuw, krachtig beleid op het terrein van groene energie en asbestverwijdering.

Daadkracht
Het kabinet zet vaart achter een verder economisch herstel en moet volgens hem nu wel doorpakken.
Lastenverlichting staat bij LTO voorop. De verlaging van de arbeidskosten is een goede stap, maar er is meer nodig. Maat: “Gezien het herstel van de nationale economie en de huidige tegenwind in meerdere agrarische sectoren moet het kabinet nu daadkracht tonen en met maatregelen komen om agrarische ondernemers door een economisch dal heen te helpen. Het kán nu en dan moet het ook gebeuren.”

Voor boeren en tuinders in ons land stegen de lasten de afgelopen jaren meer dan in omringende landen. Voorbeelden zijn de belasting op brandstoffen (rode diesel), de hogere assurantiebelasting (21%) en de hogere keuringskosten (extra 10 miljoen euro retributie NVWA). “Compenseer het rode dieselnadeel van 75 miljoen euro en investeer 50 miljoen in de NVWA zodat deze beter en doelgerichter kan werken. Een exportland bij uitstek kan niet zonder een gezaghebbende voedsel- en warenautoriteit”, vindt Maat.

Faire prijs voor voedsel
Land- en tuinbouw blinken uit in innovatie. Ze werken steeds duurzamer in productieketens die hun verantwoordelijkheid nemen en waarmaken. Ondersteun deze koers, luidt het dringende advies van LTO Nederland aan het kabinet. Bij goed en gezond voedsel hoort echter ook een fatsoenlijke opbrengstprijs voor boer en tuinder. “De dominante gedachte dat door vrije marktwerking voedsel zo goedkoop mogelijk moet zijn, is niet meer van deze tijd. Voedsel verdient een faire prijs”, zegt de LTO-voorzitter. Wat zijn organisatie betreft komt er ruimte om binnen productieketens afspraken te maken over verdere verduurzaming en ook over een evenwichtiger verdeling van marges.

De agrarische sector heeft de afgesproken reductie van CO2 en gassen ruimschoots gehaald en is goed voor 42% van alle hernieuwbare energie in ons land. Op beide fronten is nog meer bereikbaar als daar een apart stimulerend (energie)beleid voor boeren en tuinders bij wordt gevoerd. Binnen de SDE+regeling is voor monovergisting apart budget nodig. Voorts pleit LTO Nederland voor een krachtiger en eenvoudiger beleid om alle asbesthoudende dakbedekkingen te verwijderen. Er is een nationaal Deltaplan nodig om de asbestdaken te saneren. Met de huidige inspanningen wordt de verbodsjaar (2024) bij lange na niet gehaald.




 
 
Publicatiedatum: