Meer omzet bij bloemisten tijdens Moederdag 2015
Het onderzoek is uitgevoerd in Nederland, Duitsland en Frankrijk. De meest genoemde redenen voor de hogere omzet zijn een hogere gemiddelde besteding per klant en meer klanten die moederdagaankopen deden. Alleen in Nederland is een toename van internetbestellingen een derde reden voor meer omzet tijdens Moederdag.
Gemiddelde besteding en leeftijd klanten
De gemiddelde besteding voor een moederdagaankoop was in Nederland € 21, in Duitsland € 19 en in Frankrijk € 28. Opvallend is dat de meeste moederdagklanten in Nederland en Duitsland vooral mannen zijn en dat de gemiddelde leeftijd van klanten 31-40 jaar is. In Frankrijk zijn de meeste moederdagklanten vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 30-50 jaar.
Meer bloemen dan planten
Zoals elk jaar worden meer boeketten verkocht dan planten als moederdagcadeau. In Nederland bestond het aandeel boeketten uit 80% van de totale moederdagaankopen terwijl dit in Duitsland en Frankrijk 70% bedroeg.
De vraag naar planten was aanzienlijk lager. Het moederdagomzetaandeel van planten was circa 15%. Indien men planten koopt, zijn bloeiende planten het meest favoriet in Nederland en Duitsland. In Frankrijk geeft men de voorkeur aan arrangementen met plantenbakken.
Roos meest populaire bloem
Rozen zijn nog steeds de populairste bloem tijdens Moederdag. Daarnaast zijn er per land vele verschillende bloemen favoriet tijdens Moederdag. In Nederland zijn dat rozen, gerbera, lisianthus, hortensia en pioenen. In Duitsland zijn rozen, gerbera, freesia en chrysant populair. De Franse consument geeft de voorkeur aan roos, lelie, pioen, gerbera en lisianthus. De meest verkochte plant is de phalaenopsis gevolgd door kalanchoë in pot en anthurium in pot.
Roze is nog steeds de meest gevraagde kleur voor Moederdag. Vervolgens zijn rood en wit/crème ook populair. Er is geen verandering te zien wat betreft de kleur. De voorgaande jaren waren dit ook de meest populaire kleuren. Enkele bloemisten verkochten ook pastelkleuren en bontgekleurde boeketten.
Reclame tijdens Moederdag
Bloemisten hebben in de aanloop naar Moederdag veel reclame gemaakt. Nederlandse bloemisten maken vooral reclame via internet, hun eigen website en social media. In Duitsland maakt men het meest gebruik van posters in de winkel en social media. In Frankrijk maakt men het minst reclame voor Moederdag.
Bloemisten maken weinig gebruik van moederdagaanbiedingen. Wel bezorgt een deel van de bloemisten gratis, of bieden zij een boeket aan met vaas.
Bron: BloemistenPanel / FloraHolland
Dit is een online community en panel waar bloemisten hun mening kunnen delen in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-11-03 Royal Van Zanten presenteert Tros- en Santini herfstcollectie
- 2023-10-20 Thuisbezorgd.nl gaat ook bloemen bezorgen
- 2023-09-28 Gunstig klimaat en toegenomen koopkracht garanderen groei Colombiaanse plantensector
- 2023-09-12 Continental Breeding's rozen schitteren op Palomo Spain modeshow
- 2023-09-01 Het verlengen van korte dagen met blauw LED-licht resulteert in bloei bij chrysanten
- 2023-09-01 Chrysant Space Age is terug van weggeweest
- 2023-08-29 Nieuwe varieteiten in de picture tijdens open dagen Royal Van Zanten in La Ceja, Colombia
- 2023-07-21 Dubbelbloemige Diantha op 1 in Lily League
- 2023-07-19 Engelse gladiolen zien verkoop bloeien
- 2023-07-06 Nieuwe exportvoorschriften naar VK voor verschillende snijbloemen
- 2023-06-16 Btw-lobby om btw-tarief 9% in sierteelt te houden
- 2023-06-16 Video: "Dit is een bom onder de bollenteelt"
- 2023-06-16 Burgemeester van 'bloemenhoofdstad' Aalsmeer bezoekt rozentelers Kenia
- 2023-06-16 'Groen van bij ons" haakt in op de 'Dag van het Eenzame Boeket'
- 2023-06-16 Geen vrijstelling Mainspring voor chrysanten 2023
- 2023-06-06 Russische rozenkweker neemt 12 ha nieuwbouw in gebruik