Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Søren Schroll, Schroll Flowers.

"Hortensiamarkt ontwikkelt zich eindelijk in een meer kwaliteitsgeoriënteerde richting"

"De hortensiamarkt begint zich eindelijk te ontwikkelen in een meer
kwaliteitsgeoriënteerde richting." Dat zegt 
Søren Schroll van Schroll Flowers, een Deense veredelaar en kweker van hortensia's. "De afgelopen jaren lag de focus teveel op lage prijzen, waardoor die focus op kwaliteit minder werd."

Grootste fout
De grootste fout die de afgelopen jaren gemaakt zou zijn, is het feit dat veredelaars telkens dezelfde variëteiten is blijven leveren aan iedereen die daarom vroeg. Gevolg was dat iedereen dezelfde soorten bleef kweken en elkaar alleen op prijzen kon beconcurreren. "Voor de consument zijn lage prijzen uiteraard mooi, maar als de kwaliteit slecht is, zal hij ook laag geprijsde producten laten staan. En dus schieten we onszelf uiteindelijk in eigen voet", aldus Schroll.


Carsten en Søren Schroll.

Eigen veredeling

Met deze ideeën in het achterhoofd besloten de gebroeders Schroll in 2007 een eigen veredelingsprogramma te starten en in 2013 slaagden zij erin de eerste planten uit eigen veredeling op de markt te zetten. Die vinden inmiddels hun weg naar verschillende kwekers, waaronder zijzelf. "Met onze soorten kan een kweker zich daadwerkelijk onderscheiden van zijn buurman. Wanneer dat het geval is, is de prijs niet meer de enige manier om bij de consument interesse te wekken en zal de markt zich bovendien in een meet kwaliteitsgeoriënteerde richting ontwikkelen."



Links: deep purple. Rechts, verschillende andere variëteiten uit de Music Collection.

In de prijzen
De strategie lijkt zich uit te betalen. Over de afgelopen twee jaren heeft Schroll flowers met een van diens eigen soorten genaamd Deep purple drie gouden medailles gewonnen. Deze variëteit is, zoals de naam al aangeeft, speciaal geselecteerd op diens kleur. De plant is opgenomen in de Music Collection, een concept dat samen met De Jong Plant uit Nederland is ontwikkeld en dat uit zeven verschillende variëteiten bestaat. Verschillende planten uit de collectie zijn al vaker in de prijzen gevallen met als laatste wapenfeit de persprijs voor de gehele collectie op Plantarium.

Schroll flower
Schroll flower werd in 1998 opgericht. Momenteel bestaat het hortensia assortiment uit 10 variëteiten. De veredeling vindt plaats in Denemarken en de productie gebeurt zowel in Denemarken als in Portugal. "Productiekosten zijn hier erg hoog en dat is de reden voor het verleggen van een deel van de productie naar dat land. Momenteel is het totale productieoppervlak - open veld en glas -in Denemarken zo'n 15ha en in Portugal zo'n 20.

Klik hier voor de gehele collectie van Schroll flower

Voor meer informatie:
Schroll Flowers
Soren Schroll
Email: soren@schroll-flowers.dk
www.schroll-flowers.dk
Publicatiedatum: