Maaike Eikelenboom, Flynth

Geen gebrek aan personeel op de Afrikaanse rozenkwekerijen

Medewerkers in de rij om te mogen werken op een rozenkwekerij? Geen dagelijkse gang van zaken in Nederland. Tijdens mijn bezoek aan rozenkwekerij Maridadi Flowers Ltd, oftewel Kneppers Rozen in Kenia blijkt dit af en toe wel het geval te zijn.

Nu kun je zeggen dat de arbeidsmarkt er in Kenia totaal anders uitziet, dat is zeker het geval, maar toch. Jack Kneppers, samen met zijn broer Richard de eigenaar van Kneppers Rozen, leidt mij rond. Ik maak kennis met een aantal medewerkers van de staf van de ongeveer 750 medewerkers, zowel op het gebied van management, finance en HRM. Wat het eerste opvalt, is het grote aantal vrouwen in alle lagen van de organisatie, ook de aandacht die wordt besteed aan de medewerkers. Zou dit een reden zijn voor het enthousiasme om hier te komen werken?

Welke vorm heeft deze aandacht voor medewerkers? In marketing termen wordt dit de ‘employee journey’ of wel ‘medewerkersbeleving’ genoemd. In het kort houdt dit in dat je als organisatie alle contactmomenten met de medewerker in kaart brengt die de grootste impact hebben op de medewerker tevredenheid en –loyaliteit. Vervolgens wordt er gekeken wat er in dit proces de belangrijkste verbeterpunten zijn. Door dit te verbeteren en te zorgen voor positieve ervaringen zal de medewerkers tevredenheid stijgen en, als het goed is, ook de resultaten van de onderneming.

In dit rozenbedrijf zijn een aantal zaken voor medewerkers geregeld vanuit een praktische insteek, certificering en uit aandacht voor de medewerkers. Het personeel wordt vervoerd van en naar de bedrijfslocatie, op het bedrijf is een grote keuken geïnstalleerd waar voor iedereen lunch wordt verzorgd. Een opleidingslocatie wordt gebouwd, er is een dokter in dienst voor het personeel en ook de bedrijfskleding is verzorgd. Mijn conclusie: de employee journey binnen dit tuinbouwbedrijf is prima geregeld.

Hoe is dit eigenlijk geregeld binnen mijn eigen bedrijf? Een vraag die elke ondernemer, HRM-er of recruiter zich momenteel mag stellen. In een arbeidsmarkt die steeds meer aantrekt, met potentiële medewerkers uit een nieuwe meer individuele generatie, is het nodig om dit voor de organisatie in kaart te brengen en te optimaliseren. In het geval van het Keniaanse bedrijf is de motivatie, los van praktisch, mij snel duidelijk. Als veel potentiële medewerkers zich melden, dan kun je daar de best geschikte medewerkers uit selecteren. De goed uitgedachte employee journey zorgt er in dit geval ook voor dat de medewerkers ook voor een lange tijd blijven. En dat wil volgens mij bijna wel elke werkgever; goede medewerkers die voor een langere periode blijven.

bron: Flynth

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven