"Retailer: kom los uit oude denkpatronen"
Waarom dit project?
John Terra, research director Retail bij Q&A: “Simpelweg omdat het gedrag van de consument totaal veranderd is. Dit komt deels door de opkomst van internet en ook de crisis heeft grote invloed op de markt gehad. Hierdoor moeten retailers nadenken over hoe ze in de komende tijd de aansluiting met hun klanten houden. Of kortweg: Hoe blijf je de komende jaren relevant? Handig dus zoveel mogelijk onderscheidende en vernieuwende voorbeelden uit de markt te hebben.”
Bevindingen
“Deel 1 van het project is afgerond. Met retailers, leveranciers, experts en studenten is in kaart gebracht op welke trends en behoeften we in willen spelen en waar de grootste uitdagingen liggen. Opvallend is dat de ondernemers erg positief zijn en in bijna alle trends wel een kans zien. Dat vind ik wat naïef, want veel van die trends zijn regelrechte bedreigingen voor hun winkels. Neem de online revolutie. Iedereen ziet er een kans in, maar zonder slimme online strategie is het een grote bedreiging. Snel los komen van de oude denkpatronen dus en echt gaan nadenken op welke gebieden je straks blijvend het verschil maakt. Waar ligt de basis van je bedrijf de komende vijf jaar? Met je collectie of juist met je personeel? Wil je alles van je klanten weten en met data aan de slag of zet je vol in op beleving?”
Deel twee
Hoe je dat kunt doen is deel twee van het project. "We gaan nu de diepte in. We hebben vijf groepen gemaakt en gaan weer via workshops met alle betrokkenen onze bevindingen toetsen."
De conclusies van deel 1 van het project Nieuwe Retailmodellen zijn hier te raadplegen.