Euroflorist

Eerste Europese Bloemenwebshop viert 20e verjaardag

Een leven zonder e-mails, smsjes, whatsapp en social media? Tegenwoordig bijna onmogelijk. De wereld ziet er sinds de komst van het internet zo’n 20 jaar geleden totaal anders uit. De echte internetpioniers grepen direct hun kans. Euroflorist, opererend in de online cadeau-branche met één van de grootste netwerken van bloemisten wereldwijd, was er daar een van. Samen met internetreuzen als Amazon viert Euroflorist dit jaar zijn 20e verjaardag in de wereld van de e-commerce.


Peter Jungbeck

Geschiedenis
Augustus 1995. Euroflorist lanceert zijn eerste webshop in thuisland Zweden. Voormalig algemeen directeur en oprichter Peter Jungbeck herinnert zich die periode nog goed: “Het begon allemaal met een artikel dat ik las over het fenomeen ‘internet’ waarna we besloten een seminar bij te wonen aan Lund University. Achteraf bleek dat vooral over het universiteitsnetwerk te gaan, dat overigens nogal traag was. Iets simpels als een pagina laden duurde een minuut als het niet langer was. Wel wisten we direct dat dit weleens heel interessant voor ons als bedrijf kon zijn.”

Jungbeck besluit kort hierna ‘online’ te gaan met Euroflorist en zet hiermee de eerste stap in de toen nog onbekende internetwereld. In de beginperiode staat er op kantoor slechts één computer met een internetverbinding, die vooral wordt gebruikt om orders uit te wisselen met partners wereldwijd. Door de sporadische orders die binnenkomen laat het succes nog even op zich wachten, maar Jungbeck blijft positief. “Er waren in de beginfase nog te weinig mensen online, maar voor mij bleef het belangrijkste dat wij wél online waren. We zaten bij de eerste vijf bedrijven binnen onze branche met een eigen webshop.”

Een paar jaar na de introductie van de webshop explodeert het aantal bestellingen rond Valentijnsdag pas echt. Plots komen er honderden bestellingen binnen. Fredrik Sundberg, nu één van de directeuren binnen de Euroflorist Group, was er dat jaar bij. “Die Valentijnsdag gaf echt het startsein voor onze webwinkel. We waren eigenlijk een beetje overweldigd door al die bestellingen. Ik weet nog goed hoe spannend dat was.”

Hoewel bijna iedereen tegenwoordig Google gebruikt, oriënteerden mensen zich rond de eeuwwisseling voornamelijk op sites als Yahoo en Altavista. “Dat is hoe klanten ons vonden”, verklaart Sundberg. “Later zijn we samenwerkingen aangegaan met verschillende startpagina’s. Daar behaalden we een groot gedeelte van onze clicks mee.”

Dat Euroflorist altijd de tijd vooruit probeert te zijn, blijkt als het in 2005 de Microsoft.NET Award voor de modernste webshop van Europa in ontvangst mag nemen. Klanten kunnen naast bloemenbestellingen ook hun adresboek en kalender met verjaardagen of bijzondere gelegenheden uploaden. Uniek en award-waardig.

Euroflorist groeit online nog altijd gestaag. Het online team is in de laatste 12 maanden verdubbeld in omvang. Oprichter Peter Jungbeck kan nog steeds niet geloven hoe snel alle ontwikkelingen zijn gegaan. “In 1995 hadden we nooit kunnen bedenken dat het internet zoiets groots zou worden. Als ik terugkijk op de afgelopen tien jaren, waarin we begonnen als netwerk van bloemisten en zijn doorgegroeid tot een e-commerce gedreven organisatie, is dat echt boven alle verwachtingen. Gaaf toch?”

Voor meer informatie
Euroflorist Europe B.V
De Entree 143-145
1101 HE Amsterdam
E: info@euroflorist.nl
www.euroflorist.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven