Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ellen Kraaijenbrink, Vitro Plus;

"Varens zijn bezig aan een comeback"

Tholen - Een positie, zoals Vitro Plus zich in diens marktsegment verworven heeft, is er een waar menig bedrijf van droomt. Op jaarbasis produceert het bedrijf zo’n 20 miljoen jonge varenplanten, waarmee het grofweg 70 procent van de markt in handen heeft.


Ellen Kraaijenbrink (links), hier samen met hoofdverkoopster bij Vitro Plus Laura de Glopper

“Wij hebben altijd hard ingezet op innovatie,” probeert Ellen Kraaijenbrink, sales medewerkster bij het bedrijf, het succes van Vitro Plus te verklaren. “Anderen hebben dat niet of in mindere mate gedaan. Het laatste gedeelte van het vermeerderingsproces is geautomatiseerd: eigenlijk gebeurt alleen het inzetten nog met de hand. Verder zijn wij een aantal jaar geleden begonnen met het zaaien van sporen, de zaadjes van de varens, waarmee wij in de toekomst hopen de productie nog flink te kunnen opschroeven. En ook zien we dat de varen, na een aantal jaren in een dal te hebben gezeten, langzaam weer aan populariteit wint.”



Trends en marktontwikkelingen
Met name in Europa – dat volgens Kraaijenbrink veel trendgevoeliger is dan Amerika, de grootste markt voor Vitro Plus – is deze comeback merkbaar. “In Amerika is er nauwelijks sprake geweest van een piek of dal, maar bij ons is de markt grilliger. Daarnaast zijn er ook verschillen in wensen: voor een Amerikaan is een varen een plant die je in de tuin op de veranda zet of hangt, terwijl het bij ons meer een binnenplant is. Maar een afdoende verklaring voor deze comeback heb ik niet. Misschien lift het mee op een groeiende populariteit van de groene kamerplant in zijn algemeenheid of werpen campagnes als die van Air So Pure vruchten af.”



Veredeling

Vitro Plus is in de eerste plaats gespecialiseerd in weefselkweek en niet primair in veredeling. Toch is het een serieuze nevenactiviteit. “Soms komt een zogenaamde plantenhunter met iets nieuws, soms heeft een kweker iets gezien en vraagt ons of productie mogelijk is en - heel af en toe – komen wij zelf iets bijzonders tegen. Dat noemen we dan een mutant en die nemen we onder de loep,” aldus Kraaijenbrink. “Maar onze focus ligt primair op productie en niet op veredeling.”



Piek

Op piekmomenten kunnen er tot wel 1 miljoen planten per week geproduceerd worden. Bij Vitro Plus valt die piek in de maanden mei en juni. Dan worden de meeste planten geproduceerd. Een week of acht later gaan ze de deur uit, maar dat verschilt uiteraard per plant. De planten gaan vervolgens de hele wereld over, waarna ze bij de kweker gemiddeld nog een maand of vier, vijf moeten blijven staan, afhankelijk van de gewenste grote. “Zo moet een kweker in Amerika zijn planten vaak tot het volgende voorjaar laten staan, omdat de meeste Amerikanen alleen maar grote varens willen.”



25 jaar
Dit jaar bestaat Vitro Plus 25 jaar. Dat moet natuurlijk gevierd worden – waarover later nog bericht zal worden, belooft Kraaijenbrink. In elk geval heeft het bedrijf alle reden de toekomst zonnig tegemoet te zien en is men ervan overtuigd dat – zo staat op de website te lezen – de varen aan het begin van een nieuwe levenscyclus staat.

Voor meer informatie:
Vitro Plus
Ellen Kraaijenbrink
Sales en Marketing
4328 ZG, Burgh-Haamstede
T: +31 (0)111 46 80 88
F: +31 (0)111 46 86 08
E: ellen@vitroplus.nl
www.vitroplus.nl