Plantenvervoer per trein naar Zweden wordt vervolgd
Er wordt gebruik gemaakt van een Nederlands-Duitse vrachttrein van Samskip, die ’s middags vertrekt uit Duisburg en de volgende ochtend vroeg via Kopenhagen over de brug in Zweden arriveert. Weer een dag later wordt de container gelost op de spoorterminal in Katrineholm, onder Stockholm. Van daaruit vindt een laatste aflevertransport plaats per vrachtwagen naar de eindklant. Afhankelijk van het klantvolume blijkt het nu te lonen dit transport per trein ook door te trekken dieper Zweden in.
In deze speciale treincontainer gaan 43 ladingdragers vol planten, net zoveel als in een gewone vrachtwagen. Het transport wordt georganiseerd door de in multimodaal transport gespecialiseerde logistieke dienstverlener Samskip. Omdat een vrachttrein geen elektriciteitsaansluiting heeft, is de geconditioneerde container voorzien van een dieselaggregaat dat de stroom levert en de lading bloeiende potplanten exact op 15 0C geconditioneerd houdt. Unit 45 heeft deze ‘Flora Unit’ aangepast op de afwijkende ‘Deense’ karmaatvoering, de standaard voor plantentransport in de sierteeltsector.
Noviflora is gespecialiseerd in plantenexport naar Scandinavië. Het experiment met het plantenvervoer per trein wordt gesteund door GreenCHAINge. Dit project is gericht op het vinden van andere vervoersmodaliteiten dan vrachtwagens en vliegtuigen voor sierteeltproducten. Hierin werken tal van organisaties in de sector, overheid en kennisinstellingen samen. Zoals: VGB, LTO Glaskracht Nederland, Universiteit Wageningen, kwekers, exporteurs en importeurs. Behalve op de trein, richt het samenwerkingsverband zich ook op zeetransport. Daarbij wordt de gehele keten bekeken, waarbij bijvoorbeeld veredelaars meedenken en leren welke soorten zich in het bijzonder lenen voor andere vervoersmodaliteiten en lange duur transport.
Doelstellingen van GreenCHAINge zijn het verduurzamen van en kostenbesparingen op de logistiek. Maar dat vergt wel optimale kwaliteitsbeheersing. De ambitie is in 2020 op bestemmingen boven de 800 kilometer 20% multimodaal exportvervoer (trein of schip) te hebben (15% minder CO2-uitstoot) en 40% per schip te importeren (36% minder uitstoot).
Bron: VGB