Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Totale exportomzet eerste helft 2015: € 3,1 miljard

Exportwaarde bloemen en planten stijgt met 3%

De exportwaarde van bloemen en planten vanuit Nederland is in de eerste helft dit jaar ten opzichte van 2014 met ruim 3% gestegen tot € 3,1 miljard. Een forse omzetplus van 15% in juni heeft hieraan flink bijgedragen. De groei bij de snijbloemen blijft groter dan die bij de planten. De lage koers van de euro stimuleert de export naar niet-eurolanden. Herstel van de Russische afzetmarkt blijft moeizaam, Zuid-Europa klimt gedeeltelijk weer. Exporteurs voorzien in de tweede helft van dit jaar een verdere groei.
 
Dat meldt de VGB. Dankzij op peil blijvende vraag werd bij de snijbloemen in juni een groei gerealiseerd van 11% tot € 261 miljoen. De cumulatieve groei bij de bloemen over het eerste half jaar liep hierdoor op tot ruim 6%, in waarde € 2 miljard. Behalve in januari klom de snijbloemenexport dit jaar alle maanden. Voor het eerst was er bij de pot- en tuinplanten dit jaar een stijging: in juni +17% tot € 182 miljoen. De achterstand nam hierdoor af tot -3% op een exportomzet van € 1,1 miljard, de inhaalslag in juni was nog niet voldoende. Commercieel directeur Peter Janmaat van retailspecialist Celieplant: ''Het perkgoedseizoen is best goed verlopen en kon in juni mooi worden doorgetrokken.'' Daarnaast waren er twee exportdagen extra in vergelijking met juni vorig jaar.
 
Lage koers euro
In de eurolanden van de top-10 afnemers van bloemen en planten vanuit Nederland, die een marktaandeel hebben van 82%, werd nauwelijks groei gerealiseerd. Het verlies in Duitsland (-4,4% tot € 935 miljoen), België (-1% tot € 128 miljoen) en de opmerkelijk grote krimp op Oostenrijk (-19% tot € 73 miljoen, vooral de laatste maanden) werden niet gecompenseerd door de toenames in Frankrijk (+14% tot € 398 miljoen) en Italië (+5,6% tot € 142 miljoen). In de niet-eurolanden in de top-10 werd de daling op Rusland (-25% naar € 102 miljoen) evenwel ruimschoots goedgemaakt door vooral Engeland (+18% op € 507 miljoen) en Polen (+11,5% op € 107 miljoen) en in mindere mate door Zwitserland (+3,9% op € 103 miljoen) en Zweden (+1,6% op € 90 miljoen). De niet-euro landen in de top-10 tekenden hiermee in totaal voor een groei van 7%. In de ruim 100 landen buiten de top-10 realiseerden Nederlandse exporteurs een gemiddelde groei van bijna 9%. In de top-10 tot en met juni 2014 groeiden de eurolanden met 3%, de niet-eurolanden met de helft daarvan en kromp de exportomzet naar de overige landen met 3%. ''Spreiding van export is voor de Nederlandse sector altijd al heel belangrijk geweest'', benadrukt commercieel directeur Gert-Jan Schoneveld van Hilverda De Boer. ''Daarom zetten wij ook steeds meer in op nog meer spreiding'', voegt directeur Hein Scheurs van Premier & Blenheim toe.
 
Perspectief
Schoneveld handhaaft het gematigd optimisme voor de tweede helft van het jaar. ''Groeimarkten kunnen verlies op andere markten goedmaken. Op totaalniveau zien we een stabilisatie, de soms grote fluctuaties zijn lastig te verklaren.'' Janmaat is nog optimistischer voor de tweede helft dit jaar en de start van 2016. ''In het supermarktkanaal groeien wij sneller dan het marktgemiddelde, zowel bij bloemen als bij planten. De omslag van groothandel naar retail is nog volop gaande. Daarvoor kopen we bijna 100% direct in bij kwekers en de samenwerking daarmee wordt steeds beter. Dat biedt ook perspectief op marktverbreding'', is zijn visie. Illustratief, maar ook gestut door de hoge koers van het Britse pond, is de groei in Engeland. De meeste bloemen en planten in de nummer-2 afnemer van bloemen en planten uit Nederland worden via het retailkanaal verkocht. Ook de groei in Frankrijk wordt toegeschreven aan de retailmarkt, in samenhang met het terugvallen van de lokale productie. ''De Franse sierteelt- en handel mist het organiserend vermogen om op de retailmarkt in te spelen. Nederland kan dat wel. Op basis van flexibele logistiek, de beschikbaarheid van een breed en diep assortiment en het ontwikkelen van concepten'', baseert de VGB op basis van een marktkenner.
 
Verschillen
Na drie maanden met beperkte omzetdaling van zo'n 15% moest op de Russische markt in juni 26% worden ingeleverd tot in totaal nipt € 100 miljoen. Een jaar geleden stond Rusland als vierde op de ranglijst, in 2013 werd in de eerste helft van het jaar nog een omzet geboekt van € 150 miljoen. Nu is het de achtste afnemer in rangorde met een achterstand op vorig jaar van 25%. Schreurs verwacht dat de huidige krimp in Rusland voorlopig niet kan omslaan in een stabilisatie. ''Ook dat noopt tot het vinden van nieuwe afzetgebieden. Samen met het intensiveren van bestaande contacten en door ontwikkelen van concepten.'' In Oost-Europa is naast Polen volgens Schoneveld ook Hongarije een voorbeeld van een groeimarkt. Van de Zuid-Europese markten lijkt Italië met een groei van 5,6% tot € 142 miljoen een structureel herstel te vertonen.

De groei met bijna 15% tot € 442 afgelopen maand is een record in de geschiedenis van de Nederlandse bloemen- en plantenexport, waarmee juni 2012 met 8% werd overtroffen. Volgens de VGB is het tweede kwartaal dit jaar het vijfde achtereenvolgende, waarin een exportgroei werd gerealiseerd: +3,7% tot € 1,6 miljard.

Bron: VGB
Publicatiedatum: