Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Eén tuinbouw-reddingsplan is niet voldoende"

Eén overkoepelend 'reddingsplan' voor de gehele tuinbouw is niet voldoende om de sector en met name de individuele bedrijven stappen te laten zetten. Dat is één van de belangrijkste inzichten, die het onderzoeksprogramma 'Marktgericht Ondernemen' van LEI Wageningen UR afgelopen jaar heeft opgeleverd.

Innoveren gaat niet vanzelf
Tijdens het onderzoekprogramma werden meerdere tuinbouwondernemers begeleid in hun transformatie naar een meer marktgerichte bedrijfsvoering. De trajecten laten zien dat innoveren nergens vanzelf gaat. Iedere ondernemer maakt zijn eigen worsteling door. Ofwel: de randvoorwaarden verschillen sterk. Marktgericht ondernemen vergt maatwerk per bedrijf. Ondernemers moeten zelf in actie komen, ervaren en leren hoe zij de omslag kunnen maken naar een marktgerichtere werkwijze.

Loskomen van oude waarden en tradities
Ieder proces is anders omdat ieder bedrijf en iedere ondernemer anders is. Toch lopen veel ondernemers tegen soortgelijke obstakels aan. Zo vinden velen het lastig om in de dagelijkse drukte tijd vrij te maken voor innovatie en om het personeel mee te nemen in deze ontwikkeling. Ook blijkt het vaak moeilijk om los te komen van oude waarden en tradities.

Ondersteuning een must
De doorlopen trajecten laten ook zien dat ondersteuning een must is bij het maken van de omslag naar een marktgerichtere werkwijze. Veel ondernemers hebben namelijk niet alle kennis en vaardigheden in huis om het roer om te gooien. Zo moet een ondernemer zich kunnen verplaatsen in zijn afnemers en de consument, de vaardigheid hebben om in gesprek te gaan met ketenpartijen en op basis hiervan de vertaling kunnen maken naar een nieuw businessmodel voor het eigen bedrijf. De LEI Business Innovation Approach blijkt een goede manier om ondernemers hierbij op weg te helpen.


Bron: LEI Business Innovation Approach

Publicatiedatum: