Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

2,2 miljoen euro beschikbaar voor programma De Groene Agenda

In april dit jaar tekenden FloraHolland, iVerde en Wageningen UR de samenwerkingsovereenkomst voor het programma De Groene Agenda. Wat houdt de Groene Agenda in en, nog belangrijker, wat hebben de ondernemers in het groen er aan? Albert Haasnoot van FloraHolland en innovatiemakelaar van het thema groene gezonde omgeving geeft antwoord.

Waarom De Groene Agenda?
"Groen is niet alleen maar mooi, maar biedt oplossingen voor grote uitdagingen: de gevolgen van klimaatveranderingen, toenemende ziektekosten doordat de bevolking vergrijst, negatieve effecten van verstedelijking en slechte luchtkwaliteit. Groen kan helpen een gezonde leef-, woon- en werkomgeving te creëren. Daar weten we al heel veel over uit onderzoek, maar nog te weinig is de kennis vertaald naar de praktijk, naar concrete concepten waarmee de ondernemers hun markt en omzet kunnen vergroten. Populair gezegd: de weg van kennis naar kunde en kassa (verdienmodellen) is nog onvoldoende benut. Daarom zijn FloraHolland en iVerde het Programma De Groene Agenda gestart. We werken daarbij samen met onderzoeksorganisaties als Wageningen UR, VU Amsterdam en HBO’s.”

Wat staat er op stapel?
Albert Haasnoot: “Heel veel. Het programma heeft een looptijd van 5 jaar. In die tijd gaan we op 4 thema’s aan de slag: wonen, werken, leren en herstellen. Totaal is er met dit programma zo’n 2,2 miljoen euro gemoeid. Bij alles wat we doen brengen we bestaande kennis uit onderzoek samen om te ontsluiten. Op basis daarvan bekijken we of er direct commerciële concepten te ontwikkelen zijn of dat er aanvullend onderzoek nodig is. Dat kan per thema verschillen De concepten worden in casestudies getoetst op mogelijke verdienmodellen. De insteek is praktisch: de projecten moeten concrete producten en diensten opleveren voor de ondernemers in de branche. Die zetten we op een innovatieve manier in de markt. En uiteraard meten we ook of de beloftes voor gezondheid en welbevinden worden waargemaakt. Belangrijk is bovendien dat we de resultaten naar de bedrijven communiceren. Daarvoor wordt een apart ondernemersnetwerk ingericht.

Dit jaar gaan er al vier projecten van start: ‘Van groen naar gezond’, ‘Ecosysteemdiensten van boomkwekerijproducten’, ‘Groen voor grijs’ en ‘Groene gezonde ziekenhuizen’. “Voor 2016 zijn er ook plannen: ‘Groen voor een prima binnenklimaat’, ‘De groene health check’, ‘Facilitymanagement en vitale tuinen in de ouderenzorg’ en ‘Gezond groen in en om scholen’.”

Neem voor meer informatie contact op met Albert Haasnoot: alberthaasnoot@floraholland.nl

Bron: Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen
Publicatiedatum: