
Pieter Kroese
Inkopers zoeken op internet naar nieuwe producten en leveranciers
Pieter Kroese is mede-oprichter van FlorAccess en vertelt over de ins en outs. "Het is een ontwikkeling die al jaren gaande is: bij FloraHolland gaat ook steeds minder over de fysieke klok en de coöperatie heeft, in zijn toekomststrategie 2020, met Het Nieuwe Veilen en World Flower Exchange de digitale handel hoog op de agenda. Een veiling brengt vraag en aanbod bij elkaar. Wij doen dat ook, maar zonder dat wij de transacties daadwerkelijk afwikkelen. FlorAccess genereert nieuwe orders vanuit zoekverkeer op internet Het is laagdrempelig, low-maintenance en up to date. De kweker levert productinformatie en wij zorgen dat het gevonden wordt.”
De kwekers die nu aangemeld zijn bij FlorAccess komen uit een veertiental landen, maar het is natuurlijk de bedoeling dat dit gaat groeien. “Met de groei van het aanbod op FlorAccess zal de informatie steeds meer worden toegespitst op de verschillende afnemersgroepen. Daar zijn we nu al druk mee bezig.”
“FlorAccess groeit dit jaar naar 1.000 aangesloten kwekers”
Wil FlorAccess de claim waarmaken een online marktplaats te zijn met een overzicht van het actuele aanbod of in elk geval een substantieel deel daarvan. Dan zal het moeten groeien. Aan de ambitie zal het in elk geval niet liggen. Kroese: “De ideeën ontstonden al in 2011. In de loop van 2013 zijn we live gegaan en vanaf de zomer vorig jaar zijn we begonnen met actief werven. Nu gaat het steeds sneller en eind dit jaar verwachten we op de 1000 te zitten. Dat over een paar jaar alle kwekers wereldwijd bij ons zijn aangesloten, geloof ik niet, maar wij koesteren wel de ambitie dan een leidende positie in de markt te hebben veroverd.”
Over de vraag of het ‘werkt’ – of het voor de kweker zinvol is zijn aanbod op FlorAccess te zetten – hoeft Kroese niet lang na te denken. “Uit feedback van kwekers blijkt dat ons platform veel aanvragen genereert. Zo’n 85% van de aanvragen komen vanuit het buitenland voor producten van Nederlandse kwekers, maar ook binnen Nederland komen aanvragen van inkopers binnen.”
Nieuwe rol voor de kweker bij promoten eigen product
Wil het systeem, tot slot, echt zijn vruchten afwerpen, dan zal de kweker zelf aandacht moeten besteden aan de manier waarop hij zich digitaal profileert. “Lever bondige, relevante informatie aan: informatie over het product, de beschikbaarheid en degelijk beeldmateriaal. Dat is misschien wel de belangrijkste tip die ik de kweker mee zou willen geven. Je merkt dat dit de kwekers over het algemeen niet in de genen zit. Zij zijn gespecialiseerd in het leveren van een goed en mooi product. Dat is natuurlijk logisch, maar je ontkomt er niet aan om ook de marketing voor je product op je te nemen als kweker. Daarom: besteed er aandacht aan en breng het onder de aandacht van inkopers. FlorAcces helpt je daarmee.”
Voor meer informatie:

Pieter Kroese
Padualaan 8
3584 CH Utrecht
M: + 31 6 39 22 68 69
E: pieter.kroese@floraccess.com
www.floraccess.com