Marc Rutgrink (Kwekerij Rutgrink) en Ivar Spronk (Bercomex)

Bottleneck in verwerken astilbe verholpen met Furora Nova

Tholen - Bij Astilbe kwekerij Rutgrink in Lisse draait nu ruim een jaar de Furora Nova van Bercomex. Het betreft een sorteer- en bosmachine die de astilbe volautomatisch op kwaliteit, lengte, kleur en volume meet en sorteert en zodoende zorgt voor meer efficiëntie en een beter eindresultaat.


Links Ivar Spronk, rechts Marc Rutgrink

Ivar Spronk is accountmanager bij de toeleverancier en vertelt: “De Furora Nova heeft drie grote voordelen. Allereerst kun je een hogere kwaliteit en meer uniformiteit leveren. Ten tweede is de besparing op arbeid aanzienlijk. Werd het sorteren en bossen vroeger door vier man gedaan, nu zijn dat er nog maar twee. Ten derde brengt werken met een Furora rust op het bedrijf: minder mensen op de vloer, meer stroomlijning en minder gehaast.”



In grote lijnen werkt het als volgt. Aan de ene kant legt iemand de stelen zorgvuldig op een transportband. De bloemen worden verticaal gehangen en vervolgens verenkeld - een technisch hoogstandje, en zeker met de astilbe, een bloem die gemakkelijk blijft klitten. Vervolgens worden de bloemen gescand, gefotografeerd en op verschillende criteria beoordeeld. Een computer registreert en onthoudt alles, zodat de bloemen tenslotte automatisch gebost worden met bloemen van vergelijkbare kwaliteit. Een robot legt de bosjes weer horizontaal op de transportband en een tweede medewerker pakt ze op en zet ze in het fust.



Het geheel is volautomatisch en software gestuurd. Dat betekent dat tal van zaken naar wens kunnen worden aangepast: de snelheid, de criteria waarop beoordeeld en geselecteerd wordt en de hoeveelheid bloemen per bos. Verder betekent dit dat eventuele problemen meestal digitaal te verhelpen zijn. “Wanneer er iets gebeurt, is het in negen van de tien gevallen een kwestie van een belletje,” aldus Marc Rutgrink, die samen met zijn broer de kwekerij runt. “Iemand van de service helpdesk logt op het systeem in, ziet wat er aan de hand is, geeft dat aan mij door en er kan gelijk weer gedraaid worden.”



Continuïteit
“Betrouwbaarheid en continuïteit is belangrijk voor bloemverwerking. Door het hele land hebben we dan ook vijftien servicemonteurs die kwekers direct te hulp kunnen schieten bij service- of onderhoudsvragen,” vult Spronk aan. “We bieden een landelijke dekking en met onze online remote service zelfs wereldwijd. Maar, zoals gezegd: meestal is fysiek langskomen ook helemaal niet nodig. We verlenen veel service op afstand.”


De bloemen glijden omhoog, met de stelen allemaal even ver uitstekend. Vervolgens worden ze verticaal gehangen en verenkeld.

De Furora werd in beginsel ontwikkeld voor het sorteren en bossen van tulpen, een sector waarin het vaak draait om grote aantallen stelen. De vraag naar verdere automatisering was groot. Het feit dat de bloemen verticaal verwerkt worden – dat wil zeggen: ondersteboven hangen met de bloemknop(pen) naar beneden gericht – maakt dat de bladeren hangen en dus niet beschadigen: een tweede grote stap. Al gauw vond de machine echter ook zijn weg naar andere teelten. Spronk: “Er kunnen inmiddels veel verschillende bloemen met een Furora verwerkt worden, zoals tulp, bouvardia, tros –en pluischrysant, pioen en veel zomerbloemen zoals zonnebloem, veronica, campanula en natuurlijk astilbe. Wereldwijd zijn er meer dan 120 Furora systemen geïnstalleerd.



Bevindingen
Marc, tot slot, is erg met de Furora Nova ingenomen. “Het sorteren was altijd de bottleneck. Met name de soorten uit de kas zijn maar weinig uniform, wat een nauwkeurige selectie op het oog erg lastig maakte. In de soorten die van het land komen is dat minder, maar nog altijd problematisch wanneer je, zoals wij, echt topkwaliteit wilt leveren. Dat wij een dergelijke oplossing als de Furora Nova nodig hadden, dat was een ding dat zeker was. Maar we twijfelden wel: natuurlijk omdat het een grote investering is, maar ook omdat het lastig was door te rekenen. Nog niet eerder werd de machine in de astilbe ingezet en dus was het lastig alle voor- en nadelen in te schatten en een nauwkeurige balans op te maken. Het afgelopen jaar haalden we zelfs iets meer rendement dan verwacht en die drie van Ivar – hogere kwaliteit, besparing op arbeid en rust op het bedrijf – kan ik alleen maar beamen. Het sorteren is niet langer een probleem en daarmee zijn belemmeringen verder te groeien weggenomen.”



Voor meer informatie:
Bercomex
Ivar Spronk
E: IvarSpronk@bercomex.com
www.bercomex.com

Kwekerij Rutgrink
Marc Rutgrink
E: rutgrink@astilbeculturen.nl
www.summerflowers.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven