Marktupdate: dipje in de chrysanten
“Ik heb mijn vader en schoonvader afgelopen zondag wel een plantje gegeven, hoor,” lacht John van Santen, Persoonlijk Verkoper van chrysanten voor telersvereniging Quality Flower Group bij FloraHolland. “In het kader van de strategie FloraHolland 2020 “méér consumenten geven méér uit aan bloemen en planten” dacht ik: een goed begin begint bij jezelf…”
De Quality Flower Group
Er zijn er vast die hetzelfde gedacht hebben, maar feit is dat nog heel veel meer mensen met Vaderdag liever een BBQ geven. “In de afzet van bloemen is het een dag die praktisch ongemerkt voorbij gaat. Opvallend was een klein beetje meer vraag vanuit Engeland, maar ook daar moet je je niet teveel bij voorstellen. Ik denk dat vooral bij de planten wat te winnen is.”
Dipje in de chrysanten
Van Santen is persoonlijk verkoper van chrysanten – en die lopen nu wat moeizaam. “We hebben een redelijk goede winter en voorjaar gehad en een dipje rond de zomer is normaal. Het is nu echt pioenentijd en wanneer de seizoensproducten loskomen, drukken die de jaarrond gekweekte producten altijd wat naar de achtergrond. De bloemist en de supermarkt laten ze ook meer links liggen en zetten die seizoensproducten in de etalage. Maar de dip kwam wel wat vroeg deze keer. Ook is de aanvoer deze en vorige week wat meer dan rond dezelfde tijd vorig jaar, wat de prijsvorming niet ten goede komt.”
Voor meer informatie:
John van Santen
Persoonlijk Verkoper FloraHolland
T: 0174633340
E: johnvansanten@floraholland.nl