Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Loek Hermans:

"Glastuinbouw moet uit haar comfortzone"

'Wie vandaag scoort, kan morgen verliezer zijn. Zonder sterke sector, met voldoende innovatiekracht, productieareaal en handelsstromen, ben je als individuele ondernemer alsnog zwak. De kansen liggen in vernieuwende concepten en onverwachte samenwerkingsverbanden. De sector moet uit haar comfortzone", aldus Loek Hermans, voorzitter Greenport Holland, tijdens de Zomerconferentie van Greenport Holland.

Hermans stelde dat er meer dan genoeg kansen zijn voor de sector. In 2050 zijn er negen miljard mensen van wie 80% in steden wonen. Zij moeten allemaal veilig voedsel hebben. Groen in de stad zorgt voor een beter klimaat. Bloemen zorgen voor meer geluk. Hermans: "Uit de hele wereld komen delegaties naar Nederland om te kijken hoe het moet. Maar we redden niet als alle kleine initiatieven versnipperd blijven. We moeten met elkaar op zoek naar formules die de kracht van ondernemersinitiatieven sterker maken."

Big Bang Broccoli
Key note spreker Samuel Levie, oprichter van Youth Food Movement ging in op vernieuwende transities in relatie tot voeding. Als voorbeeld gaf hij het Damn Food Waste pop-up restaurant, waarin top koks een menu kookten van voedsel dat anders zou zijn weggegooid. Of de Big Bang Broccoli campagne, die groenten heel anders framet.

Levie: "Waarom wordt er zoveel reclame voor ongezond eten gemaakt en weten we groenten zo slecht aan de man te brengen? Maak van broccoli de nieuwe Marsreep!".

Green Innovation Boost
Voorafgaand aan de conferentie had de Green Innovation Boost plaats. Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen (T&U) en Greenport Holland organiseerden deze boost om zo cross-overs met bedrijven buiten de tuinbouwsector tot stand te brengen, bijvoorbeeld met zorgorganisaties of designers. Experts van binnen én buiten de sector bogen zich 's ochtends over negen vernieuwende concepten. Tijdens de conferentie zijn de drie winnende concepten bekend gemaakt: Culios, COCO Conserven en GreenlinQdata. De jury bestond uit Samuel Levie (Youth Food Movement), Geleyn Meijer (Topsector Creatieve Industrie) en Jan Willem Breukink (Topsector T&U).

Topsector T&U Visie en Agenda
Boegbeeld Loek Hermans van Topsector T&U presenteerde tijdens de conferentie ook de nieuwe visie, 'Bron voor Groene Economie 2.0 – 2015 - 2030' en de 'Uitvoeringsagenda voor de periode 2016-2019'.

Publicatiedatum: