"Floricultura: "kennis delen = kansen vermenigvuldigen"

Klaas Schoone Memorial Award voor Burkhard Holm

Op woensdag 10 juni jl. organiseerde orchideeënspecialist Floricultura haar jaarlijkse event voor binnen- en buitenlandse relaties. De circa 200 bezoekers zagen onder andere hoe Burkhard Holm uit Duitsland de Klaas Schoone Memorial Award kreeg uitgereikt. De jury stond voor een lastige keuze, want er waren dit jaar maar liefst vijftien genomineerden. De keuze viel op Burkhard Holm, omdat hij in vijftig jaar in hoge mate heeft bijgedragen aan de veredeling en vermeerdering van orchideeën. ‘‘Een bescheiden man, die terecht al vaak is bekroond’’, oordeelde juryvoorzitter voor de Klaas Schoone Memorial Award Wim Wooning. Wat diezelfde jury betreft, mag er nog veel meer kennis worden uitgewisseld.


Burkhard Holm neemt de prijs in ontvangst (foto: Floricultura)

Dat Burkhard Holm al heel wat jaren meeloopt, bewijst de bewonderende opmerking van Floricultura-directeur Kees Schoone, die de Award uitreikte. ‘‘Toen ik nog een jongetje was, hoorde ik zijn naam al voorbijkomen.’’ De directeur reikte de tweejaarlijkse Award uit om enerzijds een grootheid uit het vak te eren en anderzijds om de herinnering aan Klaas Schoone – die graag zijn kennis deelde - levend te houden. ‘‘Ik ben er trots op zijn werk te mogen voortzetten’’, zegt de huidige directeur. De Award-uitreiking werd omlijst door tal van andere onderdelen van het Floricultura-event. Geheel passend in het thema van kennisdelen was de introductie door de heer Post van het nieuwe online platform Orchipedia, een naam met een knipoog naar Wikipedia. Orchipedia is bedoeld als digitaal kennisplatform voor iedereen die tips, advies en kennis op het gebied van orchideeën zoekt. ‘‘Het delen van die kennis is een sleutelfactor voor individueel en gezamenlijk succes’’, stelde de heer Post.

Meerwaarde creëren
Vervolgens hield ondernemer Yoeri van Alteren de zaal een aantal trends voor, die bepalend zijn voor toekomstig commercieel succes. ‘‘Het is de kunst om meerwaarde en onderscheid voor je product te genereren’’, was één van zijn stellingen. ‘‘Weet bijvoorbeeld dat klanten in toenemende mate bereid zijn om meer te betalen voor ecologisch verantwoorde producten. En: realiseer je dat die klant steeds belangrijker wordt in de keten, een trend die mede samenhangt met digitalisering en internet. Zoek contact met die klant, focus je op lokale afzetmarkten.’’

Ook Prof. Dr. Luuk van de Moorsele gunde de zaal op humoristische wijze een kijkje in de toekomst. ‘‘Houd voor ogen dat wat vandaag goed is, morgen verkeerd kan zijn. Ga dus mee in een dynamische wereld, zoek daarin je eigen route. De wetenschap evolueert, markten veranderen. Blijf alert.’’ Die woorden waren zeker besteed aan juryvoorzitter Wim Wooning: ‘‘We moeten meer durven uitwisselen met elkaar. De branche moet vooruit. Daarom roep ik iedereen op om nu al na te denken over de nominaties voor 2017. Want morgen begint vandaag.’’


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven