Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Bakker, directeur Plantion

'Plantion groeit uit tot bloemistenklok van Nederland'

De sterke focus van Plantion op de bloemist als klant werpt vruchten af. De klokomzet liet in 2014 al een flinke groei zien en die groei zet in 2015 goed door. De klok is dan ook verantwoordelijk voor de lichte omzetstijging die in 2014 met de hele marktplaats werd geboekt. Ongeveer de helft van de zelfstandig inkopende detaillisten is inmiddels klant. Reden voor directeur Peter Bakker om met enige trots te stellen dat Plantion is uitgegroeid tot 'de bloemistenklok van Nederland'.


Peter Bakker, directeur Plantion (Foto: VVB Van Bree)

Op de Algemene Ledenvergadering die gisteravond plaatsvond, gaf Bakker toelichting op het jaarverslag en de jaarcijfers over 2014. Hij noemde als belangrijke activiteiten de start van de consumentencampagne Kleurrijkeverhalen.nl, de introductie van het online platform MijnPlantion, het aanknopen van coöperatieve relaties in onder andere Frankrijk en Italië en de introductie van het Premiumblok waarbij op de klok speciale aandacht wordt gevestigd op een bepaalde productgroep.
Met alle activiteiten realiseerde Plantion een lichte omzetgroei (0,7 procent), vooral dankzij meer afzet van planten (+1,6 procent). Van de verkoopkanalen had de klok het grootste aandeel in de groei (+4,2 procent). Bemiddeling beperkte haar verlies (-3,0 procent) en Groencentrum Plantion stabiliseerde (0 procent). De totale omzet kwam uit op 88,2 miljoen euro.


NCR-coöperatieadviseur Lisette Roodenburg (Foto: VVB Van Bree)

Groei zet door
Voor 2015 voorziet Bakker verdere groei dankzij het toenemende aantal klanten en het stijgende consumentenvertrouwen. Voor dit laatste is de groei die de klok ook dit jaar laat zien een goede graadmeter. Bemiddeling stabiliseert zich, het groencentrum zal dit jaar naar verwachting met een plusje eindigen.
Plantion blijft onverminderd focussen op de bloemist als klant en op het leegverkopen van de tuinen van haar leden. Daarnaast wordt dit jaar geïnvesteerd in het ontwikkelen van een digitale marktplaats als aanvulling op de bestaande verkoopkanalen. Plantion houdt daarbij de regie om kannibalisering op de fysieke kanalen te voorkomen. De toekomstige webshop moet juist waarde gaan toevoegen. De aflevering van digitale aankopen zal plaatsvinden via de bestaande logistiek.

Ledenbetrokkenheid
Na de pauze verzorgde NCR-coöperatieadviseur Lisette Roodenburg een presentatie over een onderzoek dat zij namens NCR uitvoert. In de zomer van 2014 heeft zij coöperaties gevraagd hoe betrokken hun leden zijn en wat zij doen om de betrokkenheid te vergroten. De komende weken vraagt ze aan coöperatieleden hoe zij dit zelf ervaren. Zie ook www.cooperatie.nl.

Plantion
Plantion combineert onder één dak een klokveiling (dagverse bloemen en planten), een groencentrum (boomkwekerijproducten) en een groothandelscentrum (bloemen, planten en bloemisterijartikelen). Aanvullend op locatiegebonden transacties bemiddelt Plantion ook rechtstreekse tussen kweker en koper. Over 2014 realiseerde Plantion een omzet van 88,2 miljoen euro. Het jaarverslag van Plantion is hier te donwloaden.

Meer informatie over Plantion is te vinden op www.plantion.nl.

 
Publicatiedatum: