Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pieter Kolk, Kwekerij Pieter Kolk;

Snijhortensia’s – een wereld te ontginnen

Tholen - Toen Pieter Kolk in 1998 begon met zijn gelijknamige kwekerij, stond er in heel Nederland zo’n 15-20 hectare snijhortensia’s. Inmiddels gaat dat richting de 200 en nog elk jaar groeit het areaal met zo’n 10-20% procent. Zeker nu, in een tijd die er voor de Nederlandse tuinbouw wel eens florissanter heeft uitgezien, mag dat opvallend heten. “Toch lijkt de markt het allemaal goed te verwerken en is prijsvorming nog altijd heel redelijk. De groei wordt veroorzaakt door collegakwekers – en dan met name rozenjongens – die overstappen op snijhortensia’s en uitbreiding van bestaande kwekerijen. Een keer lopen we met z’n allen tegen een plafond aan, maar, zoals gezegd, tot nog toe pakt de markt het goed op.”



Veredeling
Voordeel van de groei is dat nu, veel meer dan vroeger, kennis en kunde gedeeld worden. Met name op het gebied van de veredeling is dat te merken, meent Kolk. “Vroeger werd er vaak geheimzinnig gedaan over de soorten die iemand had staan. Iedereen deed zijn eigen soorten en had ze altijd “bij oma uit de tuin”. Dat individualisme is nu veel minder. Tegelijkertijd is, juist op het gebied van veredeling, nog een wereld te ontginnen. In bijvoorbeeld rozen of gerbera’s is men al decennia lang aan het kruisen en experimenteren, met als gevolg dat echt nieuwe cultivars schaarser worden. Binnen de snijhortensia’s wordt veredeling steeds professioneler, maar het staat in vergelijking nog in de kinderschoenen.”



Snij vs. pot
Net als in bijvoorbeeld in anthurium of lelies is er een wereld van verschil tussen snij-en pothortensia’s. Binnen de snij wil men meestal lange stelen en zo groot mogelijke bollen, terwijl men in de pot juist kleine en gedrongen planten wil. Ook moet een snijhortensia remonterend zijn en een pothortensia moet zijn eindknop vasthouden voor het volgende jaar.
 
Qua teelt heeft de kweker een grote mate van flexibiliteit in productie. “Je kunt er veel mee spelen: snij ik nu, nu de plant helemaal blauw of roze of wat voor kleur dan ook is, of wacht ik nog even totdat ze naar classic doorkleuren? Daarnaast kun je wat meer speculeren met de prijzen: zijn die vandaag slecht, dan snij je vandaag minder. En lever je wat meer over een week of zelfs pas over een maand.”



Hufterproof
Bij FloraHolland wordt niet langer op productkwaliteit gecontroleerd. De kweker moet dat zelf doen, is de filosofie, en voor keurmeesters is geen plek meer. Maar is de markt daartoe in staat? Pieter Kolk heeft zijn twijfels. “Met hortensia’s kun je wat spelen,” legt hij uit. “Maar je moet zorgen dat de product informatie die je meegeeft klopt. Dat geldt natuurlijk voor lengte maar ook voor boldiameter en de foto.”



Voor het koa kopen/beeldveilen is de productfoto steeds belangrijker geworden. Kolk was een van de eersten die consequent, elke dag opnieuw, foto’s is gaan maken en die opstuurde naar kopers. Later kwam daar de website bij en werd hij, althans op dit gebied, een bescheiden referentiepunt in de sector. “Maar, natuurlijk, kun je ook met foto’s de zaak bedonderen. Foto’s moeten representatief voor de partij zijn. En een hortensia verandert gestaag gedurende het seizoen dus is de ‘houdbaarheid’ van de foto beperkt en vernieuwen we deze dagelijks.

Daarom moet ook de fotostudio hufterproof zijn. Iedereen moet die foto kunnen maken, zodat wie dan ook het over kan nemen als ik er zelf niet ben.

Voor meer informatie:
Kwekerij Pieter Kolk
Oosteinderweg 461a
Aalsmeer
T: +31 297 34 93 32
M: +31 6 519 145 83
F: +31 297 32 86 09
E: info@pieterkolk.nl
www.pieterkolk.nl