Zo valt te denken aan andere business modellen, andere beleving of een toepassing van bepaalde innovaties. Langs deze weg kan een unieke waarde propositie in het Nederlandse winkellandschap gecreëerd worden en over de afgelopen jaren hebben verschillende bloemisten dat bewezen. FloraHolland presenteert 3 slimme voorbeelden.
24Flowers
Deze bloemist zit bij het NDSM-werf in Amsterdam en is een mooi voorbeeld van hoe je als bloemist kan innoveren. Er is veel aandacht geweest voor deze winkel vanuit de landelijke pers. Vanuit de winkel wordt er op drie manieren bloemen verkocht:
- Fysiek in de winkel
- Online, via de webshop (www.24flower.nl)
- Via een automatiek. Dit is een verkoopautomaat zoals de welbekende FEBO muur.
Branchevervaging
Heeft u wel eens nagedacht om de verkoop van bloemen en planten met andere zaken te combineren? Er zijn niet zo heel veel voorbeelden binnen de bloemistenbranche. Wel zijn er initiatieven waar zeker interessante perspectieven in zitten. Denk bijvoorbeeld aan een combinatie van kunst en de verkoop van bloemen. Zo heeft kunstgalerie de Oranjerie in Amsterdam deze combinatie gemaakt. Hierbij wordt in de keuze van bloemen rekening gehouden met de actuele collectie kunst. De bloemen versterken de sfeer van het kunstwerk en zijn een soort verlengstuk in huis.
Unieke locatie
Als bloemist weet u als geen ander dat een locatie zeer belangrijk is. Veel bloemisten kiezen voor een locatie in een boodschappengebied zodat je ook de loop van consumenten hebt. Uiteraard zijn er ook hele andere keuzes te maken en kun je met de locatie ook onderscheiden. Een mooi voorbeeld is Floral Boutique Amsterdam. Deze bloemist is gevestigd in een hotel. Reden hiervoor is dat het hotel de grootste klant is, dus zo zit je ook echt dichtbij de klant. Daarnaast wordt er bloemwerk gemaakt voor diverse grote events.
Bron: FloraHolland