Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tuinspecialist Bakker viert 70-jarig jubileum

Bakker viert dit jaar haar 70ste verjaardag. Als marktleider op het gebied van groenproducten per post exporteert zij bloembollen - Nederlands grootste exportproduct - planten, zaden en tuinaccessoires naar 21 Europese landen. Het bedrijf verwerkt 70 jaar na de oprichting ruim vier miljoen bestellingen per jaar. Vanuit het hoofdkantoor in Lisse zorgen ruim 200 vaste medewerkers en ruim 500 seizoenmedewerkers voor de verzending van 40.000 klantorders per dag in het hoogseizoen.
 
In de naoorlogse periode kregen veel Nederlanders voedsel- en kledingpakketten van familie en relaties uit andere landen. Zij wilden hiervoor iets terugdoen en zo ontstond een nieuwe markt: geschenkpakketten met bloembollen. Piet Bakker plaatste advertenties in kranten, waarin hij deze geschenkpakketten aanbood. Met als volgende stap het aanbieden van bloembollen voor de eigen tuin, waarna andere tuinproducten, zoals planten, rozen en heesters, volgden. 70 jaar na dato staan de zoons van Piet Bakker - Jacques Bakker (1945) en Pieter Bakker (1953) - aan het roer van het florerende bedrijf. “Al in de jaren vijftig selecteerde Bakker op goede adressen om optimale verkoop te genereren. Wij waren pioniers op het gebied van segmentatie en dat is nog steeds onze kracht”, zegt Jacques Bakker.
 
De tuinspecialist van Europa
Bakker ontwikkelde zich tot een internationaal postorderbedrijf en verzendt al 70 jaar catalogi en andere mailings aan tuinliefhebbers. De geschilderde ‘prijscouranten’ uit de beginperiode zijn vervangen door kleurrijke brochures. In 1998 begon Bakker ook via webshops in andere landen te verkopen (www.bakker.eu). Het bedrijf heeft inmiddels 19 webshops in verschillende landen. Bovendien is Bakker al decennia lang hofleverancier van de Keukenhof waaraan zij elk jaar ruim 200.00 bollen levert.



Van het land naar de klant
Doordat Bakker middenin de bollenstreek zit, werkt zij nauw samen met kwekers. Hierdoor beschikt het bedrijf over veel kennis over alle verschillende rassen van bollen en planten. Bovendien kunnen de producten direct van het land naar de klant, waarbij de bloembollen een kwaliteitscontrole ondergaan met behulp van röntgenstraling. De producten drogen niet uit, maar worden meteen onder de best denkbare omstandigheden (klimaatregeling) verpakt en verzonden naar de klant.
 
Vier miljoen bestellingen per jaar
Bakker levert haar Nederlandse kwaliteitsproducten rechtstreeks aan consumenten in 21 landen. Bestellingen worden door consumenten in eigen land geplaatst en komen binnen bij de Customer Service Centers van Bakker in heel Europa. Alle bestellingen - ruim vier miljoen per jaar - worden vanuit Nederland verzonden. Bakker is in de afgelopen jaren sterk gegroeid door de overname van tuinbedrijven en tuincentra, zoals Willemse, Stassen, Hortico, Myriantha, Broekhuizen, Voges, Jan Seysener en Juffermans.

Bekijk hier de infographic over de 70 jaar historie van Bakker.

www.bakker.eu

 
Publicatiedatum: