Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Deliflor bezoekt importbeurs Moskou

"Verkoop van bloemen is goed maar Rus is veel prijsbewuster"

Van 3 tot en met 7 maart bracht Deliflor in Moskou een bezoek aan de grootste importeurs, bloemenmarkten en de belangrijkste verkooppunten van bloemen op straat. Door de economische situatie was hun nieuwsgierigheid gewekt naar de positie van de chrysant op deze belangrijke markt en voor deze belangrijke bloemendag. Op de site doen ze uitgebreid verslag van de trip.

"Het gevoel was erg dubbel. Het straatbeeld in Moskou voor de inkoop en verkoop van de bloemen was erg positief maar aan de andere kant waren de opbrengsten in Nederland een stuk lager dan in 2014. Als belangrijkste oorzaak hiervan kunnen we de valutadaling van de roebel ten opzichte van de Euro noemen."

Bekijk de fotoreportage op Deliflor.nl



"Volgens de importeurs zijn de aantallen bloemen die verkocht zijn, nagenoeg gelijk aan het voorgaande jaar. Ondanks dat de gemiddelde verkoopprijs van bloemen in roebels 30% hoger was dan in 2014. De Russische consument moest flink meer betalen voor zijn bosje bloemen en dat terwijl de veilingprijzen voor onze producten juist flink lager zijn uitgevallen dan het jaar ervoor. De crisis weerhoudt de Rus niet om geld uit te geven aan bloemen op deze enorme belangrijke feestdag. Bloemen horen gewoon bij Vrouwendag in Rusland."



"De koersdaling van de roebel met zo’n 40% ten opzichte van vorig jaar februari heeft ervoor gezorgd dat de Russische consument heeft gekozen voor het goedkopere segment bloemen. Ook de importeur geeft aan hiervan meer ingekocht te hebben dan voorgaande jaren.

Door achterblijvende veilingprijzen waren de Nederlandse bloemen duur en zijn ook importeurs gaan zoeken in het goedkopere segment. De chrysant en zeker de pluischrysant is daar de dupe van geworden met een daling van zo’n 25%. De verkoopprijs van chrysanten was in roebels circa 30% hoger dan in 2014. Van alles wat ingekocht is, is er wel goed verkocht.

In totaal is er dus minder geëxporteerd maar de verkoop is wel goed geweest. De voorraden zijn zo goed als uitverkocht en zeker de witte gevulde rassen als Baltica en Zembla waren al snel verkocht en had men hier zelfs een tekort. Voor de meeste importeurs zijn chrysanten uit Holland nog altijd kwalitatief de beste bloemen die er zijn en men verwacht bij een betere valutakoers dat de verkoop zich wel weer zal uitbreiden."

Bekijk de fotoreportage op Deliflor.nl

Voor meer informatie:
Deliflor Chrysanten
E: [email protected]
www.deliflor.nl
Publicatiedatum: