Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Ierse supermarktverkoop stijgt
Volgens de laatste gegevens van Kantar Worldpanel is de verkoop in Ierse supermarkten gestegen met 1,2%. Deze cijfers gelden voor de periode van 12 weken eindigend op 1 februari 2015. Deze laatste cijfers volgen op een sterke prestatie tijdens Kerst. Het betekent dat de Ierse markt in zijn 11e opeenvolgende periode van groei is.
"Er zijn duidelijke tekenen dat de omzet van supermarkten weer aantrekken, samen met de algemene economie. Shoppers profiteren van lagere winkelprijzen door vaker te winkelen en meer in hun mandje te stoppen. De consument verhoogden hun bestedingen in de laatste periode met € 5", zegt Georgiann Harrington van Kantar Worldpanel.
Kantar's cijfers tonen aan dat Tesco zijn positie als marktleider heeft onderhouden met 25,2%, hoewel haar omzet is gedaald met 2,1% ten opzichte van dezelfde tijd vorig jaar.
SuperValu blijft groeien en heeft nu een marktaandeel van 24,9%. Dat is slechts 0,3% lager dan Tesco. Uit de cijfers van Kantar bleek dat Dunnes de best presterende supermarkt was met een omzetgroei van 1,7%. Dit is de sterkste prestatie van de supermarkt sinds juli 2014. Dunnes trok 17.000 consumenten aan in deze periode en heeft de uitgaven per persoon zien stijgen met 3% tot iets meer dan € 35,-. Lidl en Aldi hebben hun sterke prestaties met respectievelijk 12,5% en 11,5% voortgezet.
"Met tekenen van herstel op de markt is het geweldig om te zien dat de positieve trend ook na de kerstperiode blijft voortzetten. De strijd voor het winkelend publiek zal doorzetten in 2015. Dit zal waardevol zijn voor de Ierse huishoudens doordat supermarkten blijven concurreren," zegt Georgiann Harrington.