"Eetbare bloemen niet makkelijk te vermarkten"
Yogev Keidar op de Fruit Logistica. Rechts eetbare viooltjes (boven) en eetbare orchideeën daaronder.
Agriver is een Israëlisch exportbedrijf van versproducten als kruiden, exotisch fruit, groenten, baby leaves en eetbare bloemen. Volgens Kaidar zijn de bloemen voor hen een van de voornaamste producten en werken zij hard die meer in de markt te zetten. Zij verkopen zo'n twintig variëteiten, die allen in Israel geteeld worden. De bloemen worden overal ter wereld afgezet bij groothandelaren en restaurants. Volgens Yogev Keidar zijn de eetbare bloemen in het bijzonder populair in Tsjechië, Frankrijk en Rusland.
Onder de eetbare bloemen zelf treft men veel verschillende soorten. Over de laatste jaren won met name de orchidee aan populariteit. Agriver haakte in op de trend en begon drie jaar geleden met het verkopen van de eetbare orchidee. Deze orchideeën worden geteeld in een kas in Israël met een oppervlakte van zo'n anderhalve hectare. De techniek voor het opkweken van eetbare orchideeën is anders als die van gewone orchideeën. Zo moeten de telers bijvoorbeeld nog zorgvuldiger letten op residu levels en mogen er weinig tot geen gewasbeschermingsmiddelen aan te pas komen.
De vraag is goed, dus wat maakt het vermarkten dan zo lastig? Volgens Keidar heeft die moeilijkheid vooral te maken met houdbaarheid. Na het oogsten hebben de bloemen een houdbaarheid van 7-10 dagen. "Dat betekent dat ze 3 of 4 dagen na het oogsten op hun bestemming moeten zijn." Op de Europese markt komt daar nog iets bij: concurrentie. "In het Verenigd Koninkrijk en in Nederland worden deze bloemen ook geteeld en dat maakt het voor ons lastiger daar goed voeten aan de grond te krijgen."
Voor meer informatie:
Agriver
Yogev Keidar
T: +972-3-9061000
Email: [email protected]
www.agriver.co.il