Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Yogev Keidar, Agriver:

"Eetbare bloemen niet makkelijk te vermarkten"

Eetbare bloemen winnen aan populariteit. Steeds vaker worden zij door koks in restaurants gebruikt om kleur en smaak aan gerechten toe te voegen. Een variant van de eetbare bloem is de eetbare orchidee. "Maar zelfs nu er meer interesse vanuit de markt is, blijft het lastig ze daadwerkelijk aan de man te brengen," aldus Yogev Keidar van Agriver.


Yogev Keidar op de Fruit Logistica. Rechts eetbare viooltjes (boven) en eetbare orchideeën daaronder.

Agriver is een Israëlisch exportbedrijf van versproducten als kruiden, exotisch fruit, groenten, baby leaves en eetbare bloemen. Volgens Kaidar zijn de bloemen voor hen een van de voornaamste producten en werken zij hard die meer in de markt te zetten. Zij verkopen zo'n twintig variëteiten, die allen in Israel geteeld worden. De bloemen worden overal ter wereld afgezet bij groothandelaren en restaurants. Volgens Yogev Keidar zijn de eetbare bloemen in het bijzonder populair in Tsjechië, Frankrijk en Rusland.

Onder de eetbare bloemen zelf treft men veel verschillende soorten. Over de laatste jaren won met name de orchidee aan populariteit. Agriver haakte in op de trend en begon drie jaar geleden met het verkopen van de eetbare orchidee. Deze orchideeën worden geteeld in een kas in Israël met een oppervlakte van zo'n anderhalve hectare. De techniek voor het opkweken van eetbare orchideeën is anders als die van gewone orchideeën. Zo moeten de telers bijvoorbeeld nog zorgvuldiger letten op residu levels en mogen er weinig tot geen gewasbeschermingsmiddelen aan te pas komen.

De vraag is goed, dus wat maakt het vermarkten dan zo lastig? Volgens Keidar heeft die moeilijkheid vooral te maken met houdbaarheid. Na het oogsten hebben de bloemen een houdbaarheid van 7-10 dagen. "Dat betekent dat ze 3 of 4 dagen na het oogsten op hun bestemming moeten zijn." Op de Europese markt komt daar nog iets bij: concurrentie. "In het Verenigd Koninkrijk en in Nederland worden deze bloemen ook geteeld en dat maakt het voor ons lastiger daar goed voeten aan de grond te krijgen."

Voor meer informatie:
Agriver
Yogev Keidar
T: +972-3-9061000
Email: [email protected]
www.agriver.co.il


Publicatiedatum: