LTO en CBL vallen over campagne Greenpeace ‘Red de bijen, stop het gif’

De campagne ‘Red de bijen, stop het gif’, waarin Greenpeace Nederlandse supermarkten in radiospotjes oproept tot meer actie voor het behoud van de honingbij, is volgens Joris Baecke, portefeuillehouder Plantgezondheid bij LTO Nederland, ‘onnodig en voorbarig’.

Baecke: “De campagne wekt de indruk dat er een directe relatie bestaat tussen de bijenstand enerzijds en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen anderzijds. Maar dat is een versimpeling van de werkelijkheid.” Ook andere factoren hebben invloed op de stand van de bij, zoals de varroamijt, het voedselaanbod en biodiversiteit en de kennis onder imkers. Baecke: “En op alle fronten boeken we vooruitgang. Met als belangrijkste resultaat dat het inmiddels weer beter gaat met de bij. Terwijl de campagne van Greenpeace het tegenovergestelde suggereert. Bijzonder spijtig.”


foto: Flick/Folkert Jongbloed

LTO Nederland verkent al enige tijd, samen met onder meer Greenpeace, de mogelijkheden om telers die voorop lopen in duurzaamheid te belonen. Honingbij en teler zijn daarbij gebaat. Baecke: “Ook met andere partijen in de keten werken we samen in de overtuiging dat samenwerking op lange termijn het meeste oplevert. Maar Greenpeace zorgt op dit moment alleen maar voor spanning tussen de partijen. Dat is frustrerend.”

Greenpeace frustreert proces
Het CBL geeft eveneens aan 'verbaasd te zijn over de radiospotjes van Greenpeace waarin zij bovendien consumenten oproepen om bepaalde supermarkten te mijden. Dit omdat het CBL en de supermarktorganisaties juist in gesprek zijn met Greenpeace over mogelijke stappen. Greenpeace frustreert met deze actie dit proces. De branche heeft aangegeven in ketenverband te willen samenwerken. De eerste stappen hierin zijn al gezet. Er is regelmatig contact met Greenpeace, zodat zij constructief met de branche mee kunnen denken hoe er samen met de sector verbeteringen gerealiseerd kunnen worden. Het CBL vindt dat Greenpeace te kort door de bocht gaat door te stellen dat er geen initiatieven worden genomen. Bovendien zijn de supermarkten het grootste verkoopkanaal van biologische producten. De boeren en telers die aan de Nederlandse supermarkten leveren spreken vaak met hun afnemers over mogelijkheden om te verduurzamen.'

Het CBL praat met telers, leveranciers en producenten van gewasbeschermingsmiddelen om ambities op elkaar af te stemmen. Samenwerking in de keten is voorwaarde voor succes. De Alliantie Verduurzaming Voedsel is daarvoor het aangewezen platform. In de Alliantie werken LTO Nederland, FNLI (levensmiddelenindustrie), Veneca (cateraars) en KHN (horeca) samen om de voedselketen te verduurzamen.

bron: LTO Nederland en CBL

Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven