Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
foto's seminar Shaping the Future of Floriculture

"Er is geen markt meer voor niet-duurzame productie"

Tholen - Het realiseren van duurzaamheid en maximale transparantie is een verantwoordelijkheid van de gehele keten. Dit is de belangrijkste conclusie van het seminar 'Shaping the Future of Floriculture', dat op maandag 9 november plaatsvond op de S.S. Rotterdam. Het door Union Fleurs, VGB en MPS georganiseerde seminar mocht zich met een kleine 300 deelnemers in een ruime belangstelling verheugen.

Klik hier voor onze fotoreportage


Van linksboven mee met de klok: Alexander Zoern (CEO Blume2000), Marcel van Hoeven (CEO Van Dijk Flora), Daniel Velez (CEO Suasuque) en Karl Raats.

To be disruptive
De belangrijkste spreker, Ruud Koornstra, was wegens omstandigheden verhinderd. Karl Raats, die bedrijven bijstaat en adviseert in reorganisatie en strategie en een gezien spreker is, viel abrupt in. "Een voorbeeld van een 'disruptive event' in mijn dagplanning", grapte hij. In zijn inleiding hield hij het publiek een spiegel voor. "Een meerderheid onderkent het belang van een duurzame strategie, maar slechts heel weinig denken daar actief over na. Wat iedere ondernemer zou moeten doen, is naar ik meen, samen te vatten in drie stelregels: je moet eerst winstgevend zijn om te innoveren (en niet andersom, zoals vaak gezegd wordt); je moet kijken waar je vanaf moet en niet wat je extra zou moeten doen en je moet je niet afvragen hoe mensen te motiveren, maar hoe je ermee op kan houden hen te demotiveren."

Voor meer beeldmateriaal zie ook deze fotoreportage, die Gerard Jan Vlekke namens MPS maakte


In de panel discussie, vlnr, Marcel van Hoeven (CEO Van Dijk Flora), Rens Buchwald (CFO FloraHolland), Leon Mol (Ahold), Daniel Velez (CEO Suasuque) en Alexander Zoern (CEO Blume2000).

Duurzaamheid is een must
De ondertitel van het seminar luidde 'Sustainability and disruptive innovations: turning challenges into opportunities'. Marcel van der Hoeven (CEO Van Dijk Flora), Rens Buchwaldt (CFO FloraHolland), Alexander Zoern (CEO Blume2000) en Daniel Velez (CEO Suasuque) gingen in hun presentaties onder andere in op het belang van duurzaamheid en de rol van certificering hierbij. Daarnaast probeerden zij de vraag te beantwoorden of de bloemen- en plantensector als gevolg van een zogenaamde 'disruptieve innovatie' compleet op zijn kop zou kunnen worden gezet.


Vlnr, mee met de klok: Robert Roodenburg (voorzitter VGB), Theo de Groot (CEO MPS), Karl Raats voelt Richard Fox (FSI) aan de tand en een kijkje in de luxe balzaal van de SS-Rotterdam

Klik hier voor onze fotoreportage

Toekomstige certificering
Directeur Theo de Groot van MPS drong aan op het bieden van 100% transparantie als het gaat om het realiseren van duurzaamheid. Daarnaast gaf hij een doorkijkje naar de toekomst van certificering. "We gaan, gebruikmakend van geavanceerde technologieƫn, toe naar een data gestuurde, realtime omgeving. Met de beschikbaarheid van sensoren, drones, apps, the internet of things en innovaties als Google Glass komt het uitvoeren van realtime audits op afstand steeds dichterbij."



Ketenbrede belangstelling
Met een kleine 300 deelnemers was het seminar niet alleen zeer druk bezocht, maar mocht het zich ook verheugen in een ketenbrede belangstelling. Alle schakels van de keten, van telers en handelsbedrijven tot retailers waren vertegenwoordigd. Daarbij kwam een aanzienlijk deel van de deelnemers uit het buitenland. De belangrijkste conclusie van het seminar is dat alle schakels binnen de keten van mening zijn dat het realiseren van duurzaamheid en maximale transparantie een verantwoordelijkheid van de gehele keten is. Herman de Boon, voorzitter van de VGB en van Union Fleurs deed afsluitend een oproep tot samenwerking, ook in internationaal verband. "Zorg voor open communicatie, maximale transparantie en creƫer een situatie, waarin relevante data gedeeld wordt.


SS-Rotterdam