"Hy-pe wint snel aan populariteit"
Hy-pe is een jong maar snel aan populariteit winnend, door Sjaak van Schie geïntroduceerd hortensia-merk. Verkoper op het bedrijf Freek Langstraat vertelt. “Door middel van de unieke kleur en vormen onderscheiden de planten, die we onder het merk Hy-pe verkopen, zich van de normale hortensia. Omdat er veel tijd en energie gestoken is in het veredelen en kweken van de verschillende soorten, leveren we bewust geen hele grote aantallen. Het moet niet gelijk een massaproduct worden, we proberen Hy-pe exclusief te houden.”
De Hy-pe – de ‘Hy' is van hydrangea, de ‘pe’ zou Portugees zijn voor ‘aan de voet van’ en is een verwijzing naar de productielocatie in Portugal - is er zowel in tuin- als kamervariant. De eerste soorten die onder het merk vallen zijn al vanaf februari beschikbaar, en sommige soorten lopen dan nog door tot en met september. Naast Sjaak van Schie zijn inmiddels ook twee andere kwekers aangesloten, die hun hortensia’s onder het merk mogen verkopen: JoGrow en de Deense kweker Gartneriet Møllerhøj.
“De planten moeten daadwerkelijk onderscheidend zijn,” vertelt Freek. “Dit doen we doordat we marktgericht produceren in plaats van in een keer 100 Denen te knallen.” 80% van de door de kweker geproduceerde planten vallen onder het standaard assortiment, maar, vertelt Freek, de focus voor komend jaar zal zeker liggen op het uitbouwen van Hy-pe.
Voor meer informatie:
Sjaak van Schie
Schenkeldijk 8
2676 LD Maasdijk
T: +31 (0)174 52 04 65
E: paula@sjaakvanschie.nl
www.sjaakvanschie.nl