
Rob Olsthoorn
De kas is gebouw en van de modernste technieken voorzien door spelers ‘uit de Champions league van de Nederlandse tuinbouwsector’: Technokas bouwde, Logiqs verzorgde het intern transport, Boekestijn de elektra, Fog-System de verneveling en PDI de schermen (waaronder een buitenscherm op de oude kas).

Het glas wordt geheven
Op weekbasis worden gemiddeld 90.000 Little Kolibri Orchids verwerkt. Dit zijn voornamelijk 2tak en 3tak planten, voor een klein gedeelte 1takkers en ook de nodige ‘specials’. Elke week verlaten zo’n 600 karren, oftewel 5 vrachtwagens per dag, het bedrijf. OK voert ongeveer 120 variëteiten, allemaal in 9 cm potjes en onder de brand name Little Kolibri. Voor 90% vinden deze hun weg naar het buitenland: Engeland, Duitsland, België, Frankrijk, Italië, de Scandinavische landen, Zwitserland en Oostenrijk, Polen en Rusland; de overige 10% blijft hier. Daarnaast worden, afhankelijk van het seizoen, op 2 hectare ook primula’s, campanula’s, asters en cyclamen aangevoerd.

Kijkje in de nieuwbouw, primair bestemd voor de opkweek
Rob - die ook voorzitter is van de gewas coöperatie orchidee én van telersvereniging Addenda - en Desiree Olsthoorn begonnen 27 jaar geleden met hun potplantenkwekerij en de trots spat er vanaf. De kweker heeft zich, met de nieuwbouw maar zeker ook met de recente nominatie voor de Tuinbouw Ondernemersprijs, flink in de kijker gespeeld. Er wordt geteeld volgens de principes van Het Nieuwe Telen, men is betrokken bij het aardwarmteproject Oranjepolder en de tuin is gekoppeld aan het CO2-netwerk van OCAP. De jury roemde ook de inzet voor het personeel en het opnemen van vijf medewerkers als vennoot, waarmee nog meer betrokkenheid gekweekt wordt. Daarnaast timmert men met het uitbouwen van het Kolibri merk, de duidelijke focus op de mini-niche en het bedenken van allerlei concepten en toegevoegde waarde, waarmee klanten weer concreet de verkoop omhoog zien gaan, stevig aan de weg.

Thijs van der Valk en Desiree Olsthoorn
Om de avond wat extra cachet te geven waren twee gastsprekers uitgenodigd: Albert Top van retail adviesbureau Crossmarks en Frank van der Heide, directeur Tuinbranche Nederland. Beiden gaven hun inzichten op de retail van morgen ten beste, de trends die zij daarin waarnemen en de vermeende transities die winkel en consument doormaken.

Links Albert Top, rechts Frank van der Heide
De avond gemist maar toch benieuwd naar de nieuwe kas? Deze zaterdag organiseert de kweker een open dag van 10 tot 15 uur.
Voor meer informatie:

Thijs van der Valk
Baakwoning 5
2671 LE Naaldwijk
M: +31 6 24 40 08 85
E: [email protected]
www.okplant.nl