Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ruim miljoen mensen bereikt met chrysantencampagne Rusland

Stichting Chryson en Sobolj werken voor de campagne Just Chrysanthemum al enkele jaren samen aan het promoten van Nederlandse chrysanten in Rusland. Uitgangspunt van de succesvolle samenwerking is het betrekken van doelgroepen met een duidelijk profiel en het « cross-mediaal » verspreiden van het verhaal van de chrysant in Rusland. Cross-mediaal wil zeggen dat verschillende media worden ingezet om het verhaal van de chrysant te vertellen én dat al die media naar elkaar verwijzen waardoor een sneeuwbaleffect ontstaat. Beide bedrijven maakten recent de balans op van hun gezamenlijke marketing- en verkoopaanpak in Rusland.



De campagne Just Chrysantemum heeft tot doel om meer chrysanten in Rusland te verkopen. Daarvoor is een dergelijke campagne tegenwoordig noodzakelijk omdat in Rusland de macht van de klok tanende is: om een naam voor je bloemen of planten op te bouwen, moet je rechtstreeks met je doelgroep communiceren. Met een beperkt budget bereikte de campagne meer dan één miljoen personen (handelaren, bloemisten en bloemenliefhebbers) via verschillende media. Hiermee tonen Chryson en Sobolj aan dat hun aanpak werkt.

Volgens Natasja Mironova van Sobolj geven haar contacten bij Russische importeurs aan dat de Nederlandse sierteelt terrein verliest. “Om weer toonaangevend te zijn, is het leveren van mooie producten niet meer voldoende: essentieel is om bij de doelgroep een voorkeur voor jouw bloemen of planten te ontwikkelen. Dit verloopt via direct contact met de doelgroepen. Wij kiezen daarbij voor een aanpak met moderne cross-mediale marketingtechnieken,” aldus Mironova.



De chrysantencampagne is gebaseerd op co-creatie met de doelgroep van bloemisten. Op basis van vragen en ideeën van bloemisten wordt makkelijk toepasbaar bloemwerk ontwikkeld, dat bloemisten helpt om de verkoop te stimuleren. De Russische groothandel zorgt op hun beurt voor directe beschikbaarheid van de chrysanten die in de voorbeelden getoond worden. Hierdoor wordt de hele keten commercieel gestimuleerd.

Relevante visuele content, die dus aansluit op de belevingswereld van de eindconsument, is bij deze aanpak onontbeerlijk. Om die reden worden alle communicatie uitingen voor de Russische campagne van JustChrys in Rusland gemaakt. De uitingen tonen makkelijk uit te voeren voorbeelden van boeketten en bloemstukken met chrysanten, waarbij door het jaar heen verschillende thema’s worden gebruikt. Met deze content worden bloemisten en eindconsumenten direct benaderd via sociale media als Facebook en Vkontakte (de Russische versie van Facebook), gedrukte invloedrijke print en online media waaronder het door Sobolj geïnitieerde online platform www.flowerexperience.eu.

Over Sobolj
Sobolj richt zich op verkoopbevordering voor Nederlandse sierteelt op de Russische markt. Dit wordt vormgegeven door vertegenwoordiging op beurzen, evenementen, artikelen en sociale media (Facebook, Twitter en het Russische Vkontakten) en het platform Flower Experience. Sobolj bereikt voor haar opdrachtgevers duizenden volgers in Russischtalige gebieden. In alle communicatie wordt op een originele manier de Nederlandse sierteelt verbonden aan de Russische cultuur en smaak. Door jarenlange ervaring in deze branche heeft Sobolj de beste contacten met Russische importeurs en groothandelaren en heeft ook vooraanstaande bloemenarrangeurs aan zich weten te binden.
Publicatiedatum: