Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Erik Bruine de Bruin, Rosalink, kijkt terug op 2020

"Goed jaar tot dusver maar vlag gaat nog niet uit"

Tholen - Na een tweejarige fusie met Rose Connect, onderdeel van DFG, opereert Rosalink nu bijna een jaar weer zelfstandig. Terugblikkend op dit jaar was het voor deze importeur met ruim 20 jaar ervaring in de import van Afrikaanse rozen een uitdagend maar al met al succesvol jaar met goede vooruitzichten voor 2021. "Door de schaarste en goede vraag de afgelopen maanden stromen de orders vanuit de retailleveranciers vroeger dan normaal binnen", vertelt eigenaar Erik Bruine de Bruin. De vlag gaat echter nog niet uit. "De klanten zijn dan wel op zoek naar meer zekerheid, maar in sommige Europese landen is dit helaas nog ver te zoeken. Door de huidige lockdown in Frankrijk bijvoorbeeld worden we al geconfronteerd met annulering." 


Erik Bruine de Bruin

Zelfstandig na tweejarige fusie
Sinds 1999 importeert Rosalink rozen uit Afrika, voornamelijk uit Oeganda, Kenia, Tanzania en Zambia en na een fusie van 2 jaar kwam Rosalink in 2020 weer geheel op eigen benen te staan nadat beide partijen overeengekomen waren zelfstandig verder te gaan. "We hebben veel van de DFG periode geleerd en dit meegenomen naar het nieuwe Rosalink."  Met een kwekersnetwerk van meer dan 50 farms is Rosalink momenteel een van de grootste leveranciers van Afrikaanse rozen. 

Uitdagingen
Het jaar begon zoals gepland, maar toen de coronacrisis aanving werd het, zoals voor velen in de industrie, spannend. "Na het beƫindigen van de fusie waren we toch weer een soort van startende onderneming en na twee goede maanden, januari en februari die volgens planning verliepen, kregen we een dip in maart als gevolg van de beperkende maatregelen. De dip was gelukkig maar van korte duur, zo 2 tot 3 weken hadden we een forse terugloop in omzet en resultaat, mede omdat wij vooral aan de retailleveranciers leveren. De depots van de supermarkten waren in het begin van de crisis vooral bezig met het bevoorraden van de supermarkten met de eerste levensbehoefte en hadden geen capaciteit en tijd voor bloemen."

Gelukkig normaliseerde dit vrij snel en trok de vraag naar bloemen weer aan, waarna de volgende uitdaging zich voordeed; dure luchtvracht. "Als gevolg van de luchtvrachtproblematiek werd de capaciteit aanzienlijk lager waardoor de luchtvrachttarieven omhoog schoten. In mei bijvoorbeeld, toen de vraag naar bloemen hoog was, moest soms het dubbele tarief worden betaald om onze klanten te kunnen beleveren." 

Daarbovenop had men ook te maken met slecht weer in Afrika wat resulteerde in een aanzienlijk lagere productie dan in andere jaren. "Normaal gesproken importeren we rond de 1 miljoen stelen per dag, maar nu lag dit plus minus 20 procent  lager." 

Beter jaar
Voor een importeur als Rosalink die werkt met een 'high volume, low margin' principe heeft een kleine verstoring zoals hogere transportkosten grote gevolgen. "De schaarste in productie en de relatief hoge vraag, die waarschijnlijk te danken is aan de corona crisis - mensen thuis kopen potentieel meer bloemen dan mensen op vakantie -  resulteerde in hogere prijzen per steel wat de extra vrachtkosten weer enigszins compenseerde." En kijkend naar de afgelopen jaren behoort 2020 voor Rosalink nu al bij een van de betere jaren. "2018 en 2019 waren moeilijke jaren voor de rozensector, gekenmerkt door overproductie wat resulteerde in lage prijzen op de markt. Dit jaar, ondanks de schaarste hebben we gelukkig volledig onze orders kunnen voldoen en waren de prijzen stukken hoger dan normaal. Al met al hebben we dit jaar dus goed kunnen profiteren van marktontwikkeling. "

Vroegere orders - onzekerheid vermijden
Ook voor volgend jaar zijn de vooruitzichten positief. Orders voor jaarrond levering die normaal gesproken binnen komen gedurende november en december kwamen nu al in augustus en september, vertelt Bruine de Bruin. Maar wat is hiervoor de reden? "Dit heeft allemaal te maken met het vermijden van onzekerheid, onze klanten willen zekerheid voor een redelijke prijs. Omdat het prijsbeeld dat we dit jaar gezien hebben extreem is, willen de retailleveranciers de prijzen en aantallen vastzetten voor volgend jaar. Voor ons en onze kwekers is dit positief."

Lockdown Frankrijk
Ondanks het goede jaar tot dusver, gaat de vlag nog niet uit. "Helaas heeft de bloemenindustrie nu weer te maken met onzekerheid in markt als gevolg van beperkende maatregelen in verschillende Europese landen. Op dit moment is het duidelijk dat verkoop van bloemen in Frankrijk te lijden heeft onder de nieuwe lockdown en we worden nu al geconfronteerd met annuleringen. Ook de ontwikkelingen in andere landen, zoals mogelijke handelsbeperkingen in het VK, is nog onzeker. Deze problematiek zal naar verwachting nog wel enige tijd duren, maar daar is ook nog onzekerheid over."

24/7 operationeel
Rosalink is 24 uur per dag en 7 dagen per week operationeel. 15 man zet zich dagelijks in om de bloemen die rechtstreeks uit de verschillende delen van Afrika, vanuit in totaal meer dan 50 kwekers, naar Rosalink worden gestuurd zo snel mogelijk te sorteren en te verwerken. "We werken immers met een vers product waarbij houdbaarheid van groot belang is. Snelheid is daardoor essentieel."

Online verkoop boeketten booming
Bruine de Bruin is niet alleen eigenaar van Rosalink, maar ook van Jopex, een boeketten productie - cq bloemenverwerkingsbedrijf. Jopex is gehuisvest in de box van Rosalink in Aalsmeer en wordt deels gevoed door het werk van Rosalink en deels voor derde klanten. Leuk om te vermelden is dat dit bedrijf tot nu toe ook een goed jaar heeft gedraaid, en dit is voornamelijk te danken aan de boost in online verkopen. "Doordat de online boekettenverkoop in een stroomversnelling is gekomen resulteerde dit ook extra orders voor Jopex." 

Voor meer informatie
Rosalink
Erik Bruine de Bruin
M: +31 6 - 51 56 32 09
E:  info@rosalink.nl  
www.rosalink.nl