Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark Weitjens, AgroCheck:

"Aanvragen bij incassodiensten nemen wereldwijd toe"

Te midden van de coronapandemie is de vraag naar incassodiensten vrij laag geweest, maar nu stijgen de verzoeken en komen ze van nieuwe klanten en van nieuwe delen van de wereld.

"De verzoeken om schulden te innen in de VS en Rusland nemen toe en zelfs voor landen in Azië waar we bijna nooit eerder zijn geweest, zien we meer dossiers binnenkomen. En voor de komende maanden worden nog meer incassodossiers verwacht, wat geen goed teken is voor de sector."

Aan het woord is Mark Weitjens, directeur van AgroCheck, een kredietinformatieleverancier en internationaal incassobureau voor de sierteeltsector.

Dit familiebedrijf levert al meer dan 19 jaar kredietinformatie en is gespecialiseerd in incassodiensten voor de sierteeltsector wereldwijd. Ongeveer 85 procent van hun klanten zijn bloemenexporteurs en -kwekerijen en ongeveer de helft daarvan is gevestigd in Nederland en de andere helft in Colombia en Ecuador, waar ze pas drie jaar geleden zijn begonnen met het aanbieden van hun diensten.


Mark Weitjens en Tessa Weitjens tijdens Proflora 2019.

Meer incassodossiers - de rol van het coronavirus
Terugkijkend op de laatste maanden legt Weitjens uit dat er in het begin van de pandemie minder werk was, maar dat er in de afgelopen drie maanden weer een flinke toename is in het aantal incassodossiers. Het coronavirus speelt hierbij duidelijk een grote rol. "In de sierteeltsector verkopen veel exporteurs op krediet. Sterker nog, exporteurs concurreren met elkaar op het gebied van de krediet- en betalingsvoorwaarden.

Toen het coronavirus Europa bereikte moesten veel kopers, zoals groothandelaren of bloemisten, hun deuren noodgedwongen sluiten. Zij moesten hun voorraad weggooien en hadden wekenlang geen inkomsten meer. Velen van hen konden daardoor de openstaande rekeningen niet betalen, dus veel exporteurs gaven hen wat extra tijd om de schulden af te lossen. Als er dan na een paar maanden nog steeds niets betaald wordt, nemen ze contact met ons op om een incassoprocedure te starten. Helaas wordt er soms veel te lang gewacht, wat de kans op succesvolle incasso verkleint.”

Verschuiving in incassodossiers
Weitjens heeft ook een verschuiving in de incassodossiers opgemerkt. Op dit moment zien ze veel verzoeken binnenkomen voor incasso in de VS en Rusland. "Vooral in de VS zien we veel verzoeken binnenkomen. Dit toont aan dat de situatie daar verre van stabiel is." Maar ook in landen waar ze meestal niet veel zaken hebben, stijgen de aantallen dossiers. "In Azië, in landen als Vietnam, de Filippijnen en China hebben we nooit veel incassodossiers gehad, maar nu opeens wel. En bijzonder genoeg incasseren we daar vrij succesvol.”

’Waarschuwingslijst’
Naast het innen van schulden verstrekt AgroCheck, zoals gezegd, ook debiteureninformatie. Hun online database bevat meer dan 35.000 bedrijven in de branche, waaronder meer dan 2.700 bedrijven die zijn geregistreerd op de ’Waarschuwingslijst. Hun leden, momenteel zo'n 200, krijgen toegang tot deze lijst, waar ze direct dubieuze debiteuren kunnen vinden en zo kunnen voorkomen dat ze veel geld verliezen.

"Deze lijst is samengesteld met de hulp van al onze leden en is alleen beschikbaar voor onze leden. Deze leden hebben de mogelijkheid om dubieuze debiteuren te registreren en zo te voorkomen dat andere leden zaken doen met deze bedrijven. Op deze manier helpen alle leden om een actuele waarschuwingslijst op te stellen en te voorkomen dat personen met slechte bedoelingen de markt betreden.

Alle informatie die door onze leden wordt verstrekt, wordt door ons team grondig gescreend voordat het in onze database wordt gepubliceerd. Wij adviseren om geen zaken te doen met bedrijven die op de waarschuwingslijst staan. Daarnaast maakt AgroCheck ook nog eens tientallen debiteurenrapporten per week voor haar klanten, inclusief kredietadvies.

Toekomst van de sector
Weitjens verwacht dat het nog drukker zal worden, omdat de voorspelling is dat veel bedrijven in het vierde kwartaal van dit jaar en het eerste en tweede kwartaal van volgend jaar een moeilijke tijd zullen doormaken. "In verschillende landen hebben bedrijven subsidies ontvangen om hun activiteiten voort te kunnen zetten. Tegen het einde van dit jaar en begin volgend jaar zal deze pot met subsidies in veel gevallen leeg zijn en belastingachterstanden zullen moeten worden terugbetaald.”

AgroCheck breidt uit in Zuid-Amerika
AgroCheck is pas drie jaar geleden begonnen met het aanbieden van haar diensten in Zuid-Amerika en heeft al snel een voet aan de grond gekregen in deze markt: op dit moment zijn de helft van hun leden Colombiaanse en Ecuadoraanse kwekers en exporteurs. Hun samenwerking met zowel Asocolflores als Expoflores bewijst dat beide brancheverenigingen de diensten van AgroCheck aanbevelen. Om verder te groeien zijn ze momenteel van plan een kantoor te openen met een eigen Sales Manager en contactpersoon voor hun Zuid-Amerikaanse klanten.

Voor meer informatie: 
Agro-Check
Mark Weitjens
T: +31(0)6-55853923
E: info@agro-check.nl  
www.agro-check.nl