Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
directeur Gerjan Telleman blikt terug én vooruit

Fresco Flowers 15 jaar

Tholen - Op de kop af 15 jaar en een dag geleden, op 29 september 2005, schreef Gerjan Telleman Fresco Flowers in bij de KvK. Het begon allemaal 15 jaar geleden met één kweker uit Kenia, toen met een ander uit Ethiopië en vervolgens, op vraag vanuit de handel, ook met bloemen uit Ecuador en Brazilië


Gerjan Telleman, eigenaar Fresco Flowers

“Aanvankelijk neem je natuurlijk alles aan, maar de focus lag al snel vrijwel exclusief op Oost-Afrika. In januari 2006 begon Simon van der Burg met Timaflor. In september 2006 kwamen de eerste bloemen. Met Timaflor ging ik een exclusieve samenwerking aan en in de loop van de tijd zijn er 9 kwekers bijgekomen. Ondertussen, terwijl we steeds meer bloemen binnenkregen, verhuisden we verschillende keren door de veiling heen. Elk jaar kwamen er weer twee verpakkingslijnen bij en tot aan de dag van vandaag groeit het aantal stelen nog altijd.”


Jan Spring in ’t Veld (Royal FloraHolland veilingmeester), Gerjan Telleman

Klok
Inmiddels is Fresco Flowers het uithangbord voor een vaste club van 10 verschillende kwekers. Wat hen bindt is een sterk geloof in de klok. “We zijn vanaf het begin groot voorstander geweest van de klok en dat zijn we nog steeds”, vervolgt Gerjan. “Klanten willen betrouwbaarheid en regelmaat, dat geef je ze door een sterk commitment er altijd te zijn. De volumes op de klok nemen af maar dat geldt niet voor Fresco Flowers! Dat het instrument klok verder door Royal FloraHolland wordt geoptimaliseerd is uitstekend, zeker nu de nieuwe voorbereidingen naar een digitale landelijk klok. Een landelijke klok is er in feite al jaren. We hebben altijd hier in Aalsmeer op één locatie geveild, en daar kon en kan iedereen kopen. Dat gaat bovendien uitstekend, dus dat zullen we ook blijven doen.”

Corona
De afgelopen tijd is, zonder meer, een bijzondere tijd geweest. Een kleine twee weken is men helemaal dicht geweest, vanaf 1 april kwamen er voorzichtig weer rozen en sinds dat moment werden dat er elke dag weer meer. Zoveel zelfs, dat de Fresco-presentie praktisch weer op het oude niveau zit. “25 à 30 procent van de rozen op de klokken in Aalsmeer komen bij ons vandaan. Ik maak er maar uit op dat wij, dat onze kwekers iets goed doen.” Als de markt dit jaar verder geen bijzonder gekke bokkesprongen meer maakt, moet het bedrijfsresultaat nog aardig uitkomen. “We liggen nog achter op vorig jaar, maar de laatste anderhalf, twee maanden ging zelfs iets meer stelen door onze handen dan in dezelfde maanden vorig jaar.”


Team Royal FloraHolland Dockservice en Kees Ouwersloot (Fresco Flowers)

Luchtvracht is overigens nog steeds een dingetje. Cargo is nog altijd duur, er gaan minder vluchten en ook moet je rekening houden met een handling op het vliegveld dat veel langer duurt dan voorheen. Dat geldt voor Schiphol, maar evengoed voor Maastricht en andere luchthavens. “Dat moet beter, dat moet weer normaliseren, maar het ligt buiten je eigen invloedsfeer.

Hard werken
Maar met een beetje hard werken is veel op te lossen. “Qua efficiëntie en workflow hebben we de laatste tijd een aantal dingen geleerd. Waar voorheen bijvoorbeeld twee man stond, staat er nu één; en waar je aan snelheid inboet, hebben we dat middels shifts weer gecompenseerd. We zijn gaan werken met een ochtendploeg en een middag/avond ploeg, we hebben het proces wat soepeler en flexibeler ingericht. Het zal voor heel veel anderen ook gelden: je kunt zogezegd last hebben van een zekere bedrijfsblindheid en pas als de boel wordt opgeschud, ga je je afvragen waarom je de dingen doet zoals je ze doet.”


Nu even niet mogelijk, maar als de omstandigheden het toelaten, hoopt Fresco nog een mooi feestje te kunnen geven.

Voor de komende jaren, tot slot, hoopt Fresco Flowers de groei van de afgelopen jaren voort te kunnen zetten. “Over 15 jaar nog eens het dubbele aantal machines draaien is zeker niet onze ambitie, maar geleidelijk wat groeien is prima. Het concept werkt gewoon goed en ook komt er geleidelijk telkens weer een beetje areaal bij. We werken inmiddels met 10 man in het management en 100 à 120 man op de vloer. En last but not least, we blijven waar we zijn en we blijven aan de klok. We hebben een mooi vak, je weet nooit precies waar je aan toe bent, elke dag is weer anders – de handel kan op ons rekenen.”


Voor meer informatie:
Fresco Flowers
Legmeerdijk 313
Locatie No. 143-71
Aalsmeer
T: +31 (0) 297 368 066
E: gerjan@frescoflowers.nl
www.frescoflowers.nl