Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Recovery from Crisis - the future for ornamentals".

Wereldwijde sierteelt steekt koppen bij elkaar op AIPH Conference

Tholen - Wat in feite Topsectoren afgelopen week op nationaal niveau organiseerde, deed gisteren de AIPH op internationaal niveau nog eens dunnetjes over. In een online conferentie bracht het namelijk tal van vooraanstaande figuren uit alle facetten van de internationale sierteelt bijeen en liet deze reflecteren op coronajaar 2020. Waar gaat dit de sector brengen en wat staat de wereldwijde veredeling, productie, handel en verkoop van bloemen en planten nog te wachten?

Een grote batterij directeuren van grote veredelings-, productie- en handelsbedrijven, alsmede voorzitters van brancheverenigingen, bestuurders van veilingen en marketeers, afkomstig uit alle hoeken van de wereld, lieten hun licht schijnen op de gevolgen van corona op onze industrie. Tegelijkertijd en allicht nog iets belangrijker dan het wrijven van de glazen bol was het uitwisselen van ervaringen. Waar ben jij, daar in Brazilië, in Duitsland, in Zuid- of Noord-Amerika, in Australië, in Afrika, in Japan of China of Taiwan tegenaan gelopen en wat zijn de uitdagingen waar jullie voor staan? In totaal kwamen 30 verschillende sprekers afkomstig uit 17 verschillende landen aan het woord in de conferentie, getiteld "Recovery from Crisis - the future for ornamentals".


De presentaties werden in een virtuele omgeving gehouden. 

Crisis
De coronacrisis, zo kunnen we nu stellen, is de meest heftige economische crisis uit de recente geschiedenis en heeft op tal van vlakken gezorgd voor grote onzekerheid. Met name de maanden maart en april zorgden voor zware tijden. Ondernemers, zo kunnen we samenvatten, moesten alle zeilen bijzetten om hun bedrijf staande en activiteiten gaande te houden. Er moesten split-second beslissingen genomen worden. "Leiders die hun bedrijven door grote onzekerheid moesten sturen zijn veerkrachtige leiders gebleken. Dit zijn leiders die beslissingen nemen met hart en hoofd, die de missie op 1 zetten, snelheid boven elegantie plaatsen, transparant communiceren en de lange termijn niet uit het oog verliezen. De sierteeltsector is wereldwijd geraakt, maar blijkt toch keer op keer weer relatief - de ene sector meer geraakt dan de andere - resistent te zijn voor crisissen", aldus Charlie Hall, Ellison Chair in International Floricutlrure, Texas A&M Unicersity, USA. Ook benadrukt hij het belang van het behouden van cashflow in een crisis; 'cash is key'. En wanneer we kijken naar de herstelcurve van de economie correleert deze met de COVID curve. 

Ook heeft deze crisis gezorgd voor een versnelling van een aantal trends, zo bleek uit de verschillende presentaties. Online verkopen, bijvoorbeeld, zijn wereldwijd omhoog geschoten. Ook is de trend 'back to nature' gegroeid, mede doordat veel mensen thuis kwamen te zitten en zich in de tuin gingen vermaken, ook de jongere generatie. Daarnaast is er meer nadruk gekomen op gezond leven, zowel mentaal en fysiek, en een groter bewustzijn voor duurzaamheid. Ook heeft de trend van consolideren zich weer herpakt. In maart en april was er een grote dip in overnames, maar in juni en juli waren er meer transacties dan vorig jaar. Al met al zijn er dit jaar al meer overnames vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. 


Naast presentaties waren er ook panel sessies. Deze onder leiding van Eva Dahlqvist, Commercieel Directeur van Van Dijk Flora, samen met Augusto Solano, President van Asocolflores (Colombia), Mr. Ryoji Kato van OTA Flower Auction Market (Japan), Kiki Fernandes, mede-eigenaar Marginpar en president van Kenya Flower Council en Clement Tulezi, CEO van Kenya Flower Council (Kenya)

Bloemensector - verleden, heden, toekomst
We kunnen ons allemaal nog de beelden voor de geest halen van het dumpen van de bloemen. Maandag 16 maart bijvoorbeeld, Black Monday in de woorden van Steven van Schilfgaarde, CEO van Royal FloraHolland. Wereldwijd stortte de vraag naar bloemen in. Gelukkig was dit voor relatief korte duur, met name voor wat betreft de supermarkt. De bloemisten gingen meer over op online verkoop en levering aan huis, maar de evenement business lag compleet (en nu vrijwel nog steeds) helemaal stil.

De vraag herpakte zich maar toen kwamen de volgende uitdagingen aan bod. Kunnen we eigenlijk wel blijven produceren? Behoren we tot de categorie essentiële beroepen? Het heeft kwekers, bedrijven en organisaties overal veel moeite gekost, maar bijna overal werd het product als essentieel gezien. Maar hoe krijgen we de bloemen naar de verkooppunten? was de daaropvolgende vraag. In Amerika bijvoorbeeld zaten de vrachtwagens van de distributiecentra naar de supermarkt bijvoorbeeld helemaal vol met levensmiddelen, wc-papier en andere 'hamster-items'. In het begin van de crisis was er gewoonweg geen plaats voor bloemen. Gelukkig herstelde dit ook weer. Het grootste probleem, wat nu nog steeds een uitdaging is, was de luchtvracht vanuit de producerende landen zoals Kenia, Colombia en Ecuador naar hun verschillende markten. Het tekort aan capaciteit creëerde hele hoge transportkosten. Organisaties haalden - en nog steeds- alles uit de kast om de kosten te drukken en tegelijkertijd zagen we een versnelde zoektocht naar andere transport opties, zoals via de zee.


Craig Musson, Managing Director WAFEX, Australia. Deze grote bloemenhandelaar, die in 26 landen wereldwijd zit, deelde zijn ervaringen en toekomstvisie.

Net voor Moederdag is de vraag naar bloemen enorm gestegen en er is zelfs gezegd dat voor de Amerikaanse importeur juli een van de beste maande ooit was. Dit geeft natuurlijk hoop voor de toekomst, maar wat als de situatie weer 'normaal' wordt, dus als men weer meer naar buiten gaat en dus minder thuis zit en dus minder drang heeft om het huis op te fleuren? Ook verwacht men een recessie dus een daling in koopkracht, zal de bloem of een boeket dan nog steeds zo gewild zijn? Velen verwachten dat de vraag zal blijven, maar het leveren van kwaliteit is en blijft essentieel. Het meer thuiswerken zal blijven en als men een goede ervaring heeft gehad met een bos bloemen zal men sneller geneigd zijn deze koop te herhalen. Daarnaast verwacht met dat 2021 een goed trouwjaar wordt en bloemen kunnen hier natuurlijk niet gemist worden.

Plantensector - verleden, heden, toekomst
De tegenstelling tussen het noordelijk en zuidelijk halfrond achterwegend latend, is in elk geval aan de noordkant de grote lijn overall gelijk. De lockdowngolf trok van oost naar west de wereld over en zorgde voor een grote ontwrichting op tal van vlakken. Er werden grote gaten geslagen, verliezen die voor talloze bedrijven en personen een schade hebben toegebracht die domweg niet meer goed te maken is. Tegelijkertijd bleek voor de tuinplanten een pracht van een seizoen in het verschiet te liggen. Overal ging men thuiswerken, overal ging men in de tuin schoffelen, overal bleef de verkoop ook na de lente in de zomer opvallend goed doorlopen. En overal, verwacht men, gaat de herfst nog voor mooie resultaten zorgen. Zoals Abe van Wingerden, Co-CEO Metrolina Greenhouses (USA), met het typisch Amerikaanse optimistische, verwoordde: de vraag is hoeveel we willen groeien. Zeggen we 3%, dan wordt het 3%. Zeggen we 5 of 10, dan wordt het 5 of 10. De vraag is nog nooit zo groot geweest als dat hij nu is.

Wereldwijde vraag
Het afsluitende symposium stond in het teken van de eindklant. Hoe is de markt veranderd, hoe gaan we de consument bespelen? Vanuit de Taipei Flower Market in Taiwan, vanuit Veiling Holambra in Brazilië, vanuit Val’hor in Frankrijk en tot slot door Dennis van der Lubbe van ons eigen Bloemenbureau Holland legde men elkaar strategieën en ideeën voor, die in de kern niet anders waren dan die in de voorgaande seminars ook al voorbij kwamen. “Cocooning” zal wel blijven, het meer thuiswerken en de social distancing voorlopig ook. Men voelt bevestiging in het predicaat ‘essentieel’ – in NL leverde dat het noodfonds op, maar ook daarbuiten ziet men zich bevestigd door de grote en aanhoudende vraag, terwijl men ook de rol die de sierteelt kan spelen in vergroening en verduurzaming graag benadrukt.

De AIPH conferentie 
De presentaties werden in een virtuele omgeving gehouden, waarin deelnemers een avatar aanmaakten en zich door verschillende ruimten en langs verschillende presentaties konden bewegen. Daarnaast was een deel via Zoom te volgen.

Voor informatie over AIPH en het terugkijken van (een deel van) de presentaties: http://aiph.org/conference-2020/