Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Raymond Scheepens

MPS op tournee

Tholen - MPS is op tournee. Door het hele land (en ook online) worden informatiebijeenkomsten georganiseerd om zoveel mogelijk potentiële klanten in te lichten over het certificeringsprogramma MPS ABC. De spits werd gisteren afgebeten door Raymond Scheepens, Area Manager bij MPS, in de ontvangstruimte van Waterdrinker in Aalsmeer.


Raymond Scheepens

MPS-ABC – dat wil zeggen, bij certificering krijgt de kweker een C (goed), B (beter) of A (best) – maakt de duurzaamheidsinspanningen van een kweker zichtbaar. Dat is tegenwoordig een must; is het niet uit eigen overtuiging, dan is het wel het spreekwoordelijke vergrootglas waar de sector onderligt. Aan MPS, dat al 25 jaar op de markt is, in 52 landen is vertegenwoordigd en zo’n 3.300 bedrijven in de portefeuille heeft, heeft de teler dan een goeie. Men doet alles zelf (d.w.z., de ontwikkeling van de certificaten, de commercie en ook de audits via zusterorganisatie MPS-ECAS), en ook zou de methode kwekers kunnen interesseren. Zwart wit gesteld zijn niet de morele bevindingen van deze of gene leidend, maar presteert men goed of niet-zo-goed louter in vergelijking met bedrijven met gelijke productie onder gelijke productieomstandigheden.

FSI
Tegelijkertijd is goed of fout, is duurzaam of niet duurzaam wel degelijk gepolitiseerd. Uiteindelijk is de consument leidend. Wat die consument wel of niet vindt is min of meer vastgelegd in FSI, Floriculture Sustainability Initiative, een soort visie op een duurzame sierteelt dat door praktisch alle (grote) partijen in de keten – van veredeling tot kweker en van handel tot supermarkt en bloemist – is ondertekend. Een van de ambities die in dit statement is opgenomen is dat per eind dit jaar 90% van alle producten in de handel gecertificeerd zou moeten zijn. Deze visie is ook leidend voor MPS; een MPS certificering strookt met de eisen opgenomen in FSI.


Koen Druijf heet de groep welkom

Overzicht
De wereld van certificeringen is niet de meest doorzichtige. Om hier in elk geval voor de sierteelt verandering in te brengen heeft FSI een drietal categorieën gedefinieerd: social, agricultural en enviromental. Dit zijn zogezegd drie facetten waarop een bedrijf het wel of niet goed kan doen. Voor ieder van die drie facetten zijn certificaten beschikbaar, sommigen overlappen twee van de drie categorieën. Voor wat betreft de laatste categorie is, naar de bevindingen van FSI, MPS ABC vooralsnog de enige. Binnenkort hoopt GLOBALG.A.P. er ook een te presenteren (en krijgt MPS, dus, concurrentie – een logische ontwikkeling gezien de door Royal FloraHolland gestelde certificeringseis en ook de voornaamste reden dat MPS de tarieven scherper gesteld heeft).

Common good
Koen Druijf, Manager for Quality & CSR bij Waterdrinker, heette het gezelschap, een man of 20, welkom. In zijn visie zou de kweker, de handel en überhaupt alle partijen in de keten het belang van certificeringen moeten zien in het grotere geheel. “Nederlandse heeft traditioneel een leidende positie in de wereldwijde sierteelthandel. Nederlands product is goed product. Willen we dat vast houden, dan kan dat alleen maar door een collectieve inspanning.”

Voor meer informatie:
MPS 
Raymond Scheepens
E: r.scheepens@my-mps.com
www.my-mps.com