Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Koos van der Meij en Edwin Wenink

Blockfust maakt roulatie fust en karren efficiënter en goedkoper

Tholen - Naar verluidt was het de melkboer die ooit het idee van statiegeld bedacht. Die zag graag zijn flessen terugkomen, maar de mensen bleken ze voor gebruik thuis ook wel handig te vinden. Het principe van een door een onderpand gedekt bruikleen bleek nuttig en breed toepasbaar, voor de consument en ook voor het bedrijfsleven, en zo komt onze sector aan een grootschalige roulatie van fust en karren.

Dit systeem functioneert prima maar kan, ten voordele van alle partijen in de keten, efficiënter en goedkoper. Dat is althans de overtuiging van Koos van der Meij en Edwin Wenink, die gezamenlijk het principe van ‘Blockfust’ bedachten. Een online, voor iedereen altijd inzichtelijk logboek (blockchain), waarin van iedere fust of kar bekend is waar deze zich bevindt, staat of naar onderweg is, maar waarmee ook de verrekening van het statiegeld kan worden geregeld.

3 tot 4 miljard euro
“Als er één moment is waarop dit systeem bij uitstek zou moeten worden ingevoerd, dan is het wel nu”, vertelt Koos. “In alle omzetderving die kwekers en handelaren in binnen en buitenland nu melden, wordt eigenlijk nooit melding gemaakt van fustregistraties. Op de achterkant van een bierviltje kun je echter uitrekenen dat er in de gehele fustroulatie zo’n 3 tot 4 miljard euro omgaat. De handel trekt weliswaar weer aan, maar veel partijen zullen nu toch over minder liquide middelen beschikken. Omdat het stromen zijn die moeten worden voorgefinancierd, een stroom die er weken over doet om rond te gaan, zou het enorm schelen als dat niet meer nodig is.”

Dat is één: met Blockfust is een ingewikkeld systeem van optellen en aftrekken, van doorrekenen en weer verrekenen, niet langer nodig. Dat heeft voor klanten nog een bijkomend voordeel. In de branche wordt veel verrekend op basis van factoring. Dat wil zeggen, een factoringmaatschappij bepaalt de kredietwaardigheid van klanten en stelt bepaalde limieten. Een deel van dat limiet wordt als het ware opgegeten door het statiegeld, oftewel, gaat ten koste van de inkoopcapaciteit van daadwerkelijk product. Valt de voorfinanciering van fust en karren weg, dan heeft de klant de optie om per saldo meer product te kopen binnen zijn limieten.

Winst op logistiek
Een groot voordeel is er ook op logistiek vlak. Een transporteur collecteert fust doorgaans op verschillende locaties en bij verschillende exporteurs. Die zet hij als aparte partijen in de wagen, opdat de administratie niet door elkaar gaat lopen. Bovendien moet vaak op verschillende locaties weer worden gelost. “Maar is alles netjes in de Blockfust geregistreerd dan kan hij naar hartenlust stapelen. Dan wordt het volume in de trailer veel efficiënter benut en gaat de beladingsgraad omhoog. Op allerlei punten lossen, hoeft dan ook niet, gewoon op één locatie in de fustloods kan dan zonder complicaties. Dat scheelt de veiling, die het dan ook weer niet overal hoeft op te halen, veel tijd en geld. Bovendien biedt de gewonnen ruimte in de trailer nieuwe mogelijkheden. Je zou dan kunnen denken aan, bijvoorbeeld, het gaan inzamelen van grondstoffen als plastic hoezen en potten. Dat scheelt de klant, die voor het inleveren daarvan nu afvalheffingen moet betalen. Dat is duurzamer omdat afvalinzameling meer lokaal wordt en als transporteur is er een extra, bijkomende verdienste te realiseren.”

Sky is the limit
Het concept staat, nu is het volgens Koos en Edwin zaak nog meer diepgang en meer draagvlak te creëren. “Er is zeker veel interesse, we zijn met tal van partijen in gesprek, in de handel, bij de veiling, overkoepelende organisaties, overheid, zelfs met partijen in andere sectoren waar het ook toegepast zou kunnen worden. Eigenlijk overal waar je dergelijke statiegeldsystemen hebt, denk aan groentenkratten, vliegtuigplaten, fust in de horeca. Er is flinke schade ontstaan door de coronacrisis en daar moet men op reageren. Nadenken over nieuwe opties staat dan niet boven aan het lijstje. Maar”, besluit hij, “we benadrukken juist daarom dat het nu de tijd is hier serieus naar te kijken, omdat dit systeem het herstel kan versnellen en de concurrentiepositie van Nederland internationaal kan versterken.”

Voor meer informatie neemt u contact op met Koos van der Meij
M: +31 681 494 745 of kjmeij@gmail.com