Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
presentatie jaarcijfers RFH 2019 gaat over jaarcijfers RFH 2020

Zo goed als het was, zo beroerd is het nu

Tholen - Sinds het op gang komen van de coronacrisis is Royal FloraHolland tussen de 350 en 400 miljoen euro inkomsten misgelopen, een min van ruim 40%. Dat vertelden Steven van Schilfgaarde (CEO) en David van Mechelen (CFO) zojuist, in een digitaal te volgen persconferentie waarin de jaarcijfers van de coöperatie van 2019 werden gepresenteerd.


Steven van Schilfgaarde

En zo goed als dat jaar werd afgesloten - 2019 was financieel een goed jaar, er werd een beetje meer winst gemaakt en alle parameters waren een beetje groter, meer en beter – zo beroerd staat het er nu voor. Feitelijk was het onderwerp dan ook niet de jaarcijfers van 2019, maar die van 2020 en daarna.

Waar kan worden daarom grote investeringen, zoals groot onderhoud aan een aantal gebouwen, op de lange baan geschoven. Ook zijn veel uitzendkrachten en externe medewerkers de pineut, en “gaan we zeker geen zwarte cijfers schrijven dit jaar”, zo stellen de heren. “Maar”, bekrachtigen zij meermaals, “de continuïteit van de coöperatie staat geenszins op het spel.”

“Onze gehele strategie is geënt op ná de coronacrisis”, verklaart Steven. “Eind dit jaar moeten alle transacties, voor 100%, digitaal worden afgehandeld en in 2021 rollen we het Landelijk beeldveilen uit. Deze inspanningen vinden juist met extra focus doorgang. Zo zijn we druk om in Eelde een showcase te ontwikkelen waar nieuwe manieren van beeldveilen en nieuwe vormen van logistieke dienstverlening worden uitgeprobeerd, en zetten we extra in op de verdere uitrol van en samenwerking tussen Floriday en Blueroots, die overigens goed is.”


David van Mechelen

Wat zouden de structurele effecten van de coronacrisis op de sierteeltmarkt van morgen kunnen zijn? “Enerzijds verwachten wij een economische krimp, hoewel met geen mogelijkheid is te zeggen hoe groot die zal zijn. In de tweede plaats denken we aan mogelijke marktverschuivingen. Die verwachten we niet zozeer in de wijze waarop klanten kopen, de logistieke keten zal niet zomaar wezenlijk anders worden, hoewel de e-commerce misschien nog harder gaat groeien dan die al deed. Ook zou de groei van de verkoop via directe kanalen en de afname van verkoop via afmijnen zich versneld kunnen gaan afspelen.”

En dat is weer precies de redenen om op de ingeslagen weg, van verdere digitalisering en het ontwikkelen van nieuwe logistieke en financiële diensten, door te gaan. “Voor nu is het heel belangrijk dat zodra de grenzen open gaan alle infrastructuur beschikbaar is. 85% van onze sierteelt is export. En gelukkig zien we wat dat betreft steeds meer lichtpuntjes.”

Op Royal FloraHolland zijn in 2019 12,3 miljard bloemen en planten verhandeld, een stijging van 1,5%. De productomzet bedroeg € 4,8 miljard, een stijging van 3,1% ten opzichte van 2018. Er was zowel sprake van hoger volumes als van hogere prijzen. De bloemen en planten werden geleverd door 5.406 aanvoerders en gekocht door 2.458 klanten. Het bedrijfsresultaat bedroeg dankzij lagere bedrijfslasten € 5,6 miljoen. Dit blijkt uit het jaarverslag 2019, welke hier is in te zien.